Krishantering i butiker efter bombdåd
Efter bombdådet i Stockholm 11 december fick butikspersonal krishantering. I dag är de anställda Handelsnytt pratat med trygga på jobbet.
Dagarna efter att en självmordsbombare sprängde sig själv och sin bil i centrala Stockholm, besökte Handels ombudsmän butikerna i närheten. De informerade de anställda om rätten till krishantering.
– I de flesta fall tog arbetsgivaren det här på allvar och de som önskade fick krishantering, säger Hans-Olof Håkansson, förste ombudsman på Handels i Stockholm.
– Vi kan inte göra så mycket mer än vi gjorde. Det går inte att stänga butikerna för att få bättre säkerhet, som vi kan göra vid rån. Mot detta går inte att skydda sig.
Enligt honom har ingen medlem hört av sig till facket med problem som oro och svårigheter att komma tillbaka till jobbet.
Fakta: Så säger kollektivavtalet
Rätt till krishantering
Butiksanställda har rätt till vård och behandling vid tio tillfällen efter ett rån, rånförsök, hot eller överfall. Det är arbetsgivaren som ska svara för det. Rätten till behandling gäller bara om arbetsplatsen har kollektivavtal.