”Det är förmåner som lockar nya medlemmar”
Till vardags jobbar Andreas Hågestam på Media Markt utanför Sundsvall. Men precis som hundratals andra fackligt engagerade i landet ägnar han den här veckan åt att värva nya medlemmar.
Måndagen börjar bra för Andreas Hågestam. En knapp kvart efter att han klivit ur bilen vid det stora köpcentret Birsta City strax utanför Sundsvall blir Anna Boström på Hemtex medlem. Hon har länge tänkt komma tillbaka till facket som hon gick ur under sin föräldraledighet. Men det har inte blivit av. Därför uppskattar hon verkligen fackets besök.
– Jättebra för mig som är dålig på att fylla i papper, säger hon.
Det är så här det ska gå till. I decennier har vecka sex varit veckan då facket besöker arbetsplatser och skaffar nya medlemmar. I år har blanketterna gjorts enklare än förra året. Inga massiva bibbor med information lämnas kvar på arbetsplatserna. Frågorna ska ställas till direkt till dem som är ute för att värva medlemmar. Meningen är att man ska komma till avslut där och då.
Tanken i år är också att värvarna ska fokusera mer än vanligt på kollektivavtalet och vikten av att vara många medlemmar för ett starkt fackförbund. ”Stark tillsammans” lyder temat. Som värvningsteknik är det inget Andreas Hågestam tror överdrivet mycket på.
– Nja, folk är mest intresserade av sådant de kan ta på. Ekonomi. Försäkringar, a-kassa och utbildningar man kan gå, säger han.
Även om ideologi säljer dåligt i Birsta City den här grå februarimåndagen är det en självklarhet för Andreas Hågestam. Han drivs av en önskan om att fler ska bli medvetna om sina rättigheter och skyldigheter på jobbet och förstå att man måste vara många för att vara starka. På sin arbetsplats Media Markt utanför Sundsvall är han klubbordförande. Han sitter också med i avdelningens styrelse. Det fackliga och politiska engagemanget kommer med modersmjölken.
– Mamma har alltid varit engagerad i sitt eget förbund och i partipolitiken. Det kommer naturligt för mig och jag kommer nog alltid att vara engagerad själv på något sätt, säger han.
Trots sitt engagemang har Andreas Hågestam inte fått Anna Boström att gå med i facket med hjälp av någon påhängsen säljartaktik. Hans attityd är ganska avslappnad och han tjatar inte på någon.
– De flesta vill nog fundera lite. Många har ju kunder och så och de kanske inte har tid här och nu. Det får man respektera, säger han.
Genom butikernas glasväggar skymtas inte många kunder. Men inte heller särskilt mycket personal. Många jobbar ensamma och en hel del av dem som finns på plats är ägare eller butikschefer. De hör inte till Handels. I vissa fall blir personalen lite nervös av besöket. I en butik drar butiksbiträdet snabbt igen dörren till chefens kontor när Andreas presenterar sig.
Över Kamprads berömda köttbullar på Birsta Ikea möts de sju värvare som rör sig i området för lunch. Det är fler som tycker att det är svårt att få prata med folk. Det är glest med personal på golven och de som jobbar har fullt upp med sina arbetsuppgifter. Klimatet på arbetsplatserna har hårdnat och alla är utbytbara så det är bara att anpassa sig och jobba hårdare och följa tightare scheman.
– Färre och färre törs säga ifrån också. De vågar inte säga vad de tycker på jobbet och det blir bara vanligare, säger Andreas Hågestam.
En av de andra värvarna, Yvonne Johansson, tycker också att det på flera sätt har blivit svårare att engagera sig fackligt på arbetsplatserna. Själv har hon varit klubbordförande på Coop där hon jobbat länge. Innan dess var hennes mamma klubbordförande på samma arbetsplats. Yvonne Johansson har kunskapen och pondusen som krävs, men för den som vill engagera sig fackligt i dag bjuds betydligt mer motstånd hos arbetsgivarna tror hon.
Hon konstaterar också liksom Andreas Hågestam gjorde tidigare att det är svårt att värva medlemmar genom att sälja in den fackliga ideologin om att vara stark tillsammans.
– Vet folk ens vad solidaritet är i dag, säger Yvonne Johansson.
Trots en del dystra tongångar i Ikeas slamriga lunchrestaurang lider dagen långt ifrån brist på ljuspunkter. Tillbaka i Birsta City får Andreas Hågestam svara på en hel del frågor från butiksanställda. Oftast om avgifter till förbund och a-kassa, men också om arbetsmiljö och rätt till heltid och ledigheter. För det mesta har han svaren. Ibland får han hänvisa till avdelningen.
– Vi kan ju inte svara på lika mycket som ombudsmännen. Så är det ju bara. Vi gör ju det här på fritiden.
Även om ingen mer blir medlem direkt får han en anställd på Panduro Hobby att gå med på att vara handelsombud och flera av dem han besöker lovar att fundera på saken samtidigt som de tar emot blanketter både för sig själva och sina arbetskamrater.
Till slut lyckas Andreas Hågestam till och med komma åt killen bakom disken på Kjell och Company. Vi har strukit förbi några gånger under dagen men konstaterat att de har nummerlappsystem och kunder på kö. Nu är det tomt och den anställde, som visar sig vara oorganiserad, lyser av entusiasm. Särskilt intresserad är han av hemförsäkringen då han nyligen flyttat.
– Jag tror vi får med honom. Han tyckte att det var rätt tid i livet att gå med i facket, ler Andreas Hågestam.