Mindre tid i kassan med senaste tekniken
Om tio år fyller kunderna kassarna med varor och betalar utan att ens ta fram plånboken. Kanske. Om ett år tror i alla fall Ica att de använder en självskannande kassabåge som är "åtminstone halvvägs" där. Vad betyder det för de anställda?
– Det är väl bra för ergonomin att inte själv behöva lyfta alla varor. Men vad man ska göra i stället ska man bara stå här?
Mirella Tenhunen jobbar på Ica Maxi i Botkyrka strax söder om Stockholm, som är den första butiken som ska testa den nya kassabågen. Än har hon inte hunnit pröva den mot kunderna och vet inte riktigt vad hon ska tycka.
Hon ser mot Håkan Karlsson som är med och utvecklar systemet åt Ica. Han lägger upp några matvaror för att visa hur kassan fungerar.
– Man finns här mer som en trygghet för kunderna. Man kan prata, ge service. I stället för som i dag bara hälsa snabbt och sedan lyfta, vrida och putta alla varor förbi skannern, säger han.
För de anställda kvarstår fortfarande samma uppgifter som vid annan självskanning: kolla leg om kunden köpt varor som har åldersgräns, hjälpa till om något krånglar. Och på många sätt påminner det här om teknik som redan finns. Kunden lägger sina varor på bandet, de registreras när de åker under en blått lysande båge. För att betala klickar kunden igen på skärmen. Tanken är att all betalning ska ske med kort.
Men kunden behöver inte hålla reda på streckkoder, bågen hittar dem oavsett hur varan läggs på kassabandet.
– Därför kommer det att bli färre fel och köpen går snabbare än med Self Check Out-lösningar, säger Håkan Karsson.
Hur många utgångskassor en enskild anställd ska kunna hantera åt gången vill han inte spekulera om. Han tror inte på scenariot där alla varor skannas in och kunden betalar utan att alls passera några butiksanställda, den här apparaten till trots.
– För tio år sedan hörde jag att den tekniken kommer att finnas om tio år. Men folk säger fortfarande att den kanske kommer om tio år.
Men när den väl finns, vad gör de butiksanställda då?
– Om den kommer, ägnar mer tid åt kunderna. Ger service.
Mirella Tehunen har inte hunnit fundera så mycket på vad den här kassan kommer att innebära framöver för hennes jobb i framtiden.
– Någon måste ju stå här och möta kunderna, åtminstone på kort sikt. Men det är klart, man kanske ska vara glad över att man är fast anställd, säger hon halvt på skoj och nickar mot kassabågen.