Pant för kläder test på Gekås
Personalen på Gekås i Ullared får snart en ny arbetsuppgift. Kunderna ska kunna panta kläder i varuhuset.
Alldeles för mycket kläder åker rakt ner i soporna i stället för att återanvändas. Varje år slängs åtta kilo textilier per person. Tre kilo skänks till välgörenhetsorganisationer, enligt Naturvårdsverket.
För att minska miljöproblemen med klädavfall har högskolan i Borås startat ett forskningsprojekt där en delstudie görs tillsammans med Gekås i Ullared. Liksom det finns pant för burkar och petflaskor, ska det finnas för textil, resonerar forskarna. I dagsläget är det oklart när klädpanten ska börja, vad man ska göra med de inlämnade kläderna och vad panten ska bli.
Fackklubben i varuhuset ser positivt på projektet.
– Idén är bra, att återanvända i stället för att slänga. Exakt hur det ska gå till vet vi inte, men kunderna kan till exempel lämna kläder i returavdelningen, och vi lämna till välgörenhet. Om det blir permanent i slutändan vet vi inte, säger klubbordförande Else Marie Johansson.
Forskningsprojektet finansieras av Handelns utvecklingsråd. Förutom att undersöka om klädpant är en bra morot för att återanvända kläder, ska forskarna bland annat titta på vad det är som styr valet att slänga, skänka, sälja, sy om eller byta gamla kläder.
– Slit- och slängattityden är ett samhällsproblem och därför känns den här forskningen meningsfull, säger Karin M. Ekström, professor i marknadsföring vid Borås högskola.
Ett annat handelsföretag som tänkt på återanvändning är Mio. Under deras soffbytardagar får kunder som lämnar in en gammal soffa, fåtölj eller bäddsoffa
1 000 kronor om de köper en ny, och soffan skänks till Myrorna. Också Polarn och pyret har haft kampanjer där de som lämnar in ett gammalt plagg får rabatt på ett nytt. De insamlade plaggen säljs i butikerna och intäkterna går till välgörande ändamål.