De ska sälja mer – trots sämre villkor
Efter förra årets brakförlust ska Akademibokhandelns anställda sälja mer till fler, samtidigt som heltider omvandlas till deltider.
– Det är vanlig säljträning, det har vi haft förr och det bör naturligtvis alla som jobbar i butik ha regelbundet, säger Brigitta Mauritz, som är klubbordförande i Uppsalabutiken.
Bokkedjan Akademibokhandeln har dragits med stora ekonomiska förluster. Butikerna måste nu öka försäljningen. Bland annat vill arbetsgivaren se över alla heltidsanställningar och i stället erbjuda deltider som kompletteras med inhoppare. Detta orsakade stora protester på Akademibokhandeln i Uppsala, som var först ut att förhandla om nya scheman tidigare i vår
Men personalen ska också sälja mer. Alla ska få fyra dagars ren säljutbildning, och individuell coachning.
– Det är de vanliga säljfrågorna, ”ska det inte vara en sådan här också”. Det intressanta är väl egentligen att vi nu ska göra det här på kortare arbetstid.
Bo Holmberg, affärsområdeschef på Akademibokhandeln, är dock övertygad om att både övergången till fler deltidsanställningar och utbildningssatsningen är rätt väg att gå.
– Om vi inte anpassar scheman efter kunderna så kan vi inte ge den service som krävs. Men till skillnad från att ha fyra anställda på heltid och ta in outbildad extrapersonal på väldigt få timmar, är det bättre om fem delar på fyra heltidstjänster, säger han.
Fakta: Akademibokhandeln
Ägs av KF
Det finns drygt 60 Akademinbokhandeln-butiker runt om i landet, med cirka 700 anställda totalt. Förhandlingar om att minska antalet timmar i personalens scheman har påbörjats på flera orter. Det är framför allt i de större butikerna de anställda har haft heltidsanställningar tidigare, och som nu kan förlora delar av sina tjänster.
Kedjan ägs av KF.