Taxi hänger på kollektivavtalstrenden
Att göra ordentlig reklam för kollektivavtalet är det senaste i fackförbundsvärlden. Hotell och restaurangfacket gör det med sina restaurangdekaler, Handels har just beslutat att sätta igång i första hand med frisörföretagen.
Nu finns det även företag som hänger på. ”Gratis utbildning och kollektivavtal? En självklarhet.” säger exempelvis den senaste dekalen på Taxi Stockholms bilar.
När ska handeln fatta att schysta villkor för de anställda är god reklam gentemot kunderna? De stora butikskedjorna har förstås kollektivavtal, men det finns många små som är utan. Och det finns kedjor som nog kunderna tror har avtal, fast det inte har det. Framgångsrika klädkedjan Gudrun Sjödén till exempel, riktar sig till socialt medvetna medelålders kvinnor och framhåller sitt engagemang för miljön och underleverantörer i fattiga länder.
Men kollektivavtal för de anställda här hemma – nej tack, det vill Gudrun Sjödén inte ha av princip eftersom hon inte gillar facket.