”20 timmar är ett tak på Lidl”
När matvarukedjan Lidl rekryterar till sin nya butik i Hofors är de flesta tjänsterna på deltid. Facket är kritiskt.
Än så länge är Lidls butik i Hofors bara en grop i marken, men platsannons för att rekrytera personal finns redan hos arbetsförmedlingen. Bara tre av tjänsterna, samtliga arbetsledningstjänster, är på heltid. Övriga 7 är på deltid. 2 tjänster är på 30 timmar och 5 på 20. Även 30 timmar är ovanligt enligt Poul-Erik Jensen från Handels avdelning i Gävle.
– Det är som att Lidl har 20 timmar som ett tak för personalen på golvet, snarare än som ett minimum, säger han.
Han berättar att medlemmar som jobbar på Lidl på andra ställen i landet har försökt att få fler timmar men att det är näst intill omöjligt.
Enligt Lidls platsannons på arbetsförmedlingen kommer de deltidsanställda att arbeta på ett rullande schema som innebär såväl dagtid som kvällar och helger. Det gör att det blir svårt att till exempel ta ett jobb på Lidl samtidigt som man studerar eller har ett annat jobb vid sidan om. Hos många butikskedjor är det dessutom förbjudet för anställda att extrajobba hos en konkurrent, även om så inte är fallet med Lidl.
Enligt Lidls informationschef Martin Jarstål är deltiden något som passar vissas livssituation och att de ser sin anställning som långsiktig i alla fall. Men 20 timmar i veckan är väldigt svårt att leva på menar Poul-Erik Jensen och pekar på att risken är stor för en osund personalomsättning.
– Det är ju inte trevligt för dem som jobbar. Den som jobbat länge har ju alltid någon att lära upp. Och det kan ju knappast vara bra för företaget heller, säger han.
Enligt Lidls informationschef Martin Jarstål är det inte frågan om något tak på 20 timmar. Han menar att Lidl eftersträvar så många heltider det bara går och att företaget värdesätter personal som stannar kvar.
– Många har gått från deltid till heltid och vidare till andra positioner, exempelvis butikschef. Butiksjobbet är en bra språngbräda till en karriär inom handelsyrket, säger han.
Angående fackets kritik säger Martin Jarstål att Lidls kommunikation med facket är tät och att deras synpunkter är viktiga för kedjan. Men också att,
– Kritiken berör hela branschen och inte bara Lidl.