Möbler och teknik drabbas först i kris
Möbel- och elektronikhandeln drabbas först när ekonomin krisar. Jobben i handeln kan bli färre, men läget är väldigt osäkert just nu, konstaterar Lena Larsson på Handelns utredningsinstitut.
Finanskris, Eurokris, USA-kris. Orosmolnen hopar sig över ekonomin i världen. Hur detta ska påverka detaljhandeln i Sverige är en fråga som sysselsätter analytikerna på Handelns utredningsinstitut (HUI Research). Enligt vd:n Lena Larsson hänger mycket på hur konsumenterna reagerar på de osäkra tiderna. Hon jämför med finanskrisen 2008/09.
– Då såg vi en psykologisk effekt där hushållen var återhållsamma trots att de egentligen hade ganska gott om pengar tack vare låg ränta, låg inflation och jobbskatteavdrag.
Den viktigaste faktorn bakom utvecklingen i handeln är räntan, menar Lena Larsson. Hon ser hoppfullt på de signaler som nu kommer om att väntade räntehöjningar troligen uteblir.
– En låg ränta kan bli räddningen för handeln.
Att detaljhandeln har växt stabilt med så mycket som 3,5 procent per år sedan 2008 kan enligt HUI-chefen förklaras med ”räntedopning”, det vill säga att ovanligt låga räntor gett människor mer pengar i plånboken. HUI:s prognos för 2011 ligger på måttligare 2,5 procents tillväxt. Förutom den allmänna ekonomiska oron pekar Lena Larsson på en viktig orsak bakom att detaljhandeln nu går lite sämre.
– Människor konsumerar just nu mer av sådant som de drog in på under förra krisen, till exempel bilar, utlandsresor och restaurangbesök. Då blir det mindre över till detaljhandeln.
Att bostadsmarknaden nu tycks bromsa in kommer att ge effekter för handeln med möbler, byggvaror och hemelektronik, spår hon. När färre människor byter bostad och bopriserna befaras gå ner är det färre som köper ny soffa eller bygger om köket.
Onoffs konkurs och Sibas köp av Netonnet är tecken på stora förändringar inom elektronikhandeln, som HUI länge har förutspått.
– Det är en ohållbar situation med mycket små vinstmarginaler trots stor försäljningsvolym. Det kommer att hända mer där, säger Lena Larsson och målar upp ett scenario där fler företag kommer att slås ut under trycket från marknadens ledande prispressare Mediamarkt och Elgiganten.
Vad utvecklingen kommer att betyda för jobben inom handeln är svårt att sia om, men i den senaste Handelsbarometern från Svensk Handel hade framtidstron minskat. 15 procent av handlarna trodde att de kommer att minska antalet anställda de närmaste tre månaderna.
– Att avskeda personal är drastiskt. Mer sannolikt är att handlare avstår från att anställda. Utvecklingen beror mycket på hur djup krisen blir. Vi funderar just nu, säger Lena Larsson.
I mitten av september ska HUI:s analytiker ha funderat färdigt. Då kommer institutets nästa prognos för handelns utveckling.