Ljus är viktig när man fotograferar. Här har både blixt och en så kallad softbox använts, men annars är blixt i dagsljus ett vanligt fotografknep. Bild: Martin Stenmark

Normal021falsefalsefalseSVX-NONEX-NONEMicrosoftInternetExplorer4

Fem halvsuddiga bilder på familjen som sitter snällt och poserar framför kameran är ofta resultatet när vi vanliga amatörfotografer försöker dokumentera det senaste släktkalaset. Någon tittar bort, en annan gör en konstig min och ingen ser egentligen ut som sig själv. Problemet med  porträttfotografering är ofta att man fokuserar för mycket på att få alla att se snygga ut, menar fotografen Martin Stenmark.

– De intressantaste bilderna handlar om något mer än att de bara är snygga. Det ska inte bara vara en bild på en människa rätt och slätt, utan helst ha ett syfte och berätta något om vem den personen är.

För att lyckas med det gör Martin Stenmark en massa förarbete innan han fotograferar ett porträtt. Han försöker ta reda på mer om personen och vad fotot ska säga, ett förarbete som vi andra slipper när vi vill lyckas porträttera våra närstående. Men det är även viktigt för oss att tänka till lite på förhand på vem vi ska fota och varför.

– Vill du få fina bilder på mormor så börja fundera över vem hon är och vad hon är intresserad av. Mormor kanske älskar båtar och varit på sjön sen hon var liten, då kan ju en liten marin detalj i en i övrigt avskalad bild göra mycket för stämningen, tipsar Martin.

På samma sätt kan man använda miljön för att göra bilden mer intressant, berättar Martin Stenmark, och tar en egen bild på en IT-chef på SJ som exempel. Den fotades bland tåg och chefen fick stå framför ett lok så att SJ-loggan såg ut som änglavingar på honom. Tekniskt sett var det inte en avancerad bild, men miljön gav bilden mer mening.

– Det gäller att använda sig av miljön på rätt sätt och våga styra den man ska fotografera litegrann, och inte bara knäppa av en bild på en person rätt framifrån.

Ofta tänker amatörfotografen för lite på miljön, man använder inte meningsfull miljö och tar med för mycket ovidkommande miljö i bilden, tycker Martin Stenmark. Vi tänker inte på att den vi fotar omges av en massa andra saker – plåtar man inomhus syns ofta möblerna, ett gäng krukväxter, utsikten genom fönstret och tavlorna i bakgrunden lika mycket som personen man fotar.

– Det blir en massa stök i bilden som tar fokus från porträttpersonen. Man måste våga gå närmare och låta personen vara bildens huvudrollsinnehavare, säger Martin Stenmark.

Man kan ta tekniken till hjälp för att skala bort rörig miljö som omger fotoobjektet. Man behöver inte en värstingkamera för att ta bra bilder, men det är viktigt att man kan fokusera och exponera rätt.

– Jag tar en massa bra bilder med min mobil och med en liten kompaktkamera, men då experimenterar jag med inställningar och ljus för att få rätt fokus och exponering. Ska man satsa på någon teknisk pryl är det bra med en större sensor som gör att man kan ha kort skärpedjup, vilket betyder att man gör att allt runt den man fotar ser suddigt ut, berättar Martin Stenmark.

En annan viktig sak när man fotograferar är självklart ljuset. Att få rätt ljus är en hel vetenskap och något som professionella fotografer ägnar stor del av sin tid åt. Det vi andra tycker är fint ljus, som en klar sommardag, är ofta inte det som blir snyggast på bild.

– Helst ska det vara lätt molnigt eller dimmigt, ett litet stackmoln är alltid bra för att göra bilden mjukare. Särskilt om man tänker redigera bilderna i datorn efteråt är starkt dagsljus värdelöst – för ljusa bilder utan mjuka skuggor kan man inte göra något med, berättar Martin Stenmark.

Huruvida det blir bäst med blixt eller inte får man testa sig fram till, bäst är att ta många olika varianter med och utan blixt, och att man på någon bild använder blixten men försöker rikta bort den lite genom att sätta fingret eller en pappersbit för blixtlampan.

– Lek med grejerna när du fotar! Testa olika inställningar och fota från olika håll. Jag brukar krypa runt på golvet och fotografera personen uppifrån, nerifrån och från sidorna. Det vanligaste misstaget folk gör är att ta för få bilder och alla rätt framifrån, då är det osannolikt att någon av porträtten blir intressanta, säger Martin Stenmark.

Här är knepen

Fyra steg för bra porträtt:

Tänk på vad som gör bilden intressant! Den ska säga något om vem människan är som du porträtterat.

Ta många bilder. Försök att göra alla bilder så annorlunda från varann som möjligt, ta någon rakt på, någon underifrån, ovanifrån, från sidan, bilder när objektet poserar och bilder när han pratar eller gör något.

Var medveten om miljön runt omkring och använd den eller skala bort den helt. Våga gå nära.

Låt det ta tid! Det är viktigt att objektet blir avslappnat och då är det bra att låta kameran vara med länge. Ska du porträttera alla på en julfest måste kameran vara din följeslagare hela festen, två bilder från en hel kväll kommer inte säga så mycket.