Personal jämförs med mat
Att anställda gör reklam är inget nytt. Men på Ica tar man steget längre. I sitt nya butikskoncept liknas personalen vid maten som säljs.
En av de anställda, Pauline, är exempelvis som en av Ica to go:s sallader – fräsch, kvick och en höjdare för humöret. Medan Nathalie är som en wrap – snabb, originell och alldeles fantastisk. John, däremot, är som en frukost – rättvis, uppiggande och med lång god eftersmak.
– Man har ju fått lite gliringar av kompisar för det där med lång god eftersmak. Men det är bara på skoj. Jag tycker det är ett bra initiativ från Ica och jag tackade ja direkt, säger John Nylander som har jobbat i på Ica to go i Stockholm från starten för ett år sedan.
Även för Paulin Svanberg var det lätt att tack ja.
– Jag tycker att det är mycket bättre att anställda lyfts fram i stället för snygga modeller. Det visar att företaget är stolta över sina medarbetare och på en familjär stämning, säger hon som också är anställd på Ica to go i Stockholm.
Pauline Svanberg var med och diskuterade fram kampanjen. Liksom de andra två som är med i reklamkampanjen, Nathalie och John, fick hon frågan hur hon skulle vilja beskriva sig själv. Till slut blev hon salladen.
– De som tycker att man inte kan säga att en anställd är lika fräsch som en sallad man säljer har för mycket fritid. Hela reklamkampanjen är ju gjort med glimten i ögat, säger Pauline Svanberg.
Går man in på Ica to gos:s hemsida kan man läsa att Ica tycker att det är viktigt att kunden ”hinner uppleva sann matglädje varje dag”. Och då är det viktigt att ”servicen är lika fantastisk som smaken”. Därför är det inte konstigt att ”Pauline och Ica to go:s sallader tävlar om titeln fräschast i stan”.
– Vi tog ut svängarna lite i och med att det är ett helt nytt butikskoncept. Men det är gjort med glimten i ögat. Ingen har tvingats vara med. De som medverkat har fått betalt och de har fått godkänna allt innan annonsering, säger Icas presschef Staffan Ekengren.
Ica förhandlade med Handels när det nya butikskonceptet med att sälja färdig mat togs fram.
– Det var en ordentlig genomgång, men just reklamen tog de inte upp. Det är heller ingenting som man förhandlar med facket om. De anställda som är med i reklamen har ju ställt upp, så det är inget fel med den, säger Karin Falk, ombudsman på Handels i Stockholm.
Ica to go är Icaägt och kampanjen gjordes av Icas egen marknadsavdelning. Ica to go har två butiker i Stockholm.
Vad tycker du?
Hur ser du på att anställda gör reklam för sitt jobb? Är alla sätt ok?
Kommentera artikeln, mejla oss på webbred@handelsnytt.se eller skriv en insändare (följ anvisningarna under vinjetten insändare på hemsidan).
Andra exempel
Kunskap i fokus
När Skärholmens centrum skulle rycka upp sig från den dystra Boultbee-stämningen satsade de på att lyfta fram personalen. Fokus låg på de anställdas expertkunskaper.
Ett annat exempel är Expert som Handelsnytt tidigare skrivit om. Även här låg fokus på personalens kunskaper.