Krista mobbades men fick rätt till slut
Mobbning på jobbet är ingenting det talas högt om. Men skyddsombuden har ett ansvar att ta tag i problemen. Krista Kinnari vet hur man gör. Hon har till och med fått chefen att be om ursäkt.
– Det var en jobbig period. Vissa dagar fattar jag inte hur jag kunde komma upp ur sängen. Men någon måste sätta ner foten, säger Krista Kinnari.
Hon var en av dem som talade när LO nu släpper en handbok, ett kortfattat häfte, som handlar om vad den som är skyddsombud kan göra på en arbetsplats där mobbning förekommer.
– Det allra värsta måste vara att bli kränkt av sina kollegor eller av sin chef. Den man ska gå till om någonting inte stämmer på arbetsplatsen. Vi sviker våra fackliga värderingar om allas lika värde och lika rätt om vi inte tar mobbning på allvar, sa Ulla Lindqvist, LO:s vice ordförande när handboken presenterades.
Av de skyddsombud som var på plats vittnade många om svårigheterna när den som mobbar är chef och företagsledningen håller chefen om ryggen.
En som har känt på ”det värsta” och blivit mobbad av sina chefer är Krista Kinnari. Under flera års tid trakasserades hon på sitt jobb, en livsmedelsbutik i Stockholm.
– Jag har varit med om allt, säger hon och skrattar lite när Handelsnytt träffar henne.
Sen rabblar hon upp tillfällen. Hon har blivit skrattad rakt upp i ansiktet. När hon frågat något har hon fått en rygg till svar. Hon har blivit utskälld inför kollegor, kunder och i förhandlingar och många, många gånger har hon ifrågasatts dels som fackligt förtroendevald, dels som person.
Det är inte bara Krista Kinnari som blivit utsatt på arbetsplatsen. Redan när hon började jobba i butiken för nio år sedan märkte hon att det inte stod rätt till. Chefens beteende var bara en sak bland många. Det var i den vevan som hon lyckades samla ihop anställda till ett fackligt möte. På det mötet valdes hon till handelsombud. Men som ombud stod hon utan förhandlingsmandat.
Hon lyckades ändå driva igenom en del förändringar i arbetsmiljön, exempelvis slutade ägarna att ha med sina hundar till jobbet. Något som allergikerna på jobbet tackade henne för.
Så kom beskedet att butiken skulle köpas upp av en stor livsmedelskedja. Nu skulle det äntligen bli bättre, tänkte Krista Kinnari. Det blev det också till en början. Mängder av förändringar gjordes för att förbättra arbetsmiljön och för att se till att lagar och avtal följdes. Chefen slutade. Men detta var också början på nya trakasserier. Kedjans vd började mobba Krista Kinnari.
– Han kunde säga saker som ”hur ser du ut egentligen? Ska du ha den där hårfärgen? Vem har gjort dig till förtroendevald? Jag har inte valt dig, jag har inget förtroende för dig så varför ska jag lyssna på dig? Jag vill ha lista med namn på dem som valt dig”, berättar Krista Kinnari.
Vd:n gick även i viss utsträckning på andra anställda.
– Personalen var livrädd för honom. Jag vände mig till hans chefer. Dagen efter fick jag en utskällning för att jag springer runt och snackar skit.
Under tre års tid höll detta på. Och eftersom kollegorna var rädda för vd:n kände inte Krista Kinnari ett starkt stöd från dem.
– De visste inte vilket ben de skulle stå på, säger hon.
Däremot kände hon att högsta ledningen lyssnade och hon hade stöd av Handels. Trots det hände ingenting. Men så en dag när Krista Kinnari och Handels nått gränsen och var ett postat brev bort från att stämma företaget för kränkning av föreningsrätten, blev hon inkallad till vd:n.
– Han bad om ursäkt och hoppades att vi skulle kunna hitta ett sätt att samarbeta.
Sedan dess har samarbetet fungerat.
– Vi är inte bästisar, men vi har ett bra respektfullt samarbete och det var det jag ville uppnå, säger Krista Kinnari.
I dag är Krista Kinnari inte handelsombud längre. För två år sedan startades en klubb på arbetsplatsen och Krista Kinnari blev klubbordförande. Ett uppdrag som till skillnad från handelsombud ger henne rätt att förhandla med arbetsgivaren om bland annat arbetsmiljöfrågor.
Tips för att motverka mobbning
Dokumentation är A och O
Dokumentera alltid -- allting och noggrant. Håll dig till fakta och gör inga känsloutvikningar.
Lös inte problemet själv. Koppla in företagshälsovården eller ta in professionell hjälp utifrån.
Ta hjälp utifrån, vänd dig till huvudskyddsombudet, regionalt skyddsombud, ombudsman på avdelningen eller centralt.
Kontakta Arbetsmiljöverket om arbetsgivaren inte vill lösa problemen. Arbetsmiljöverket granskar arbetsmiljön och kan kräva att handlingsplaner mot trakasserier finns och följs.
Källa: När någon mobbas på jobbet -- handledning till skyddsombud och andra fackliga ombud, LO. Handboken finns att ladda ner på LO:s hemsida under rubriken beställ material.
Fakta
Mobbning och arbetsbelastning bakom var fjärde arbetssjukdom
Drygt 2 000 personer blev sjuka av jobbet på grund av antingen arbetets utformning eller på grund av mobbning. Det är var fjärde anmälan om arbetssjukdom som kommer till Försäkringskassan. Majoriteten av dessa är kvinnor, hela 1 630 stycken. De allra flesta som blir sjuka drabbas av besvär som utmattning/trötthet, huvudvärk, nedstämdhet, sömnsvårigheter och koncentrationssvårigheter.
Källa: Arbetsmiljöverket, rapporten Arbetsskador 2010.