13 varuhus drabbas av neddragningar, Trollhättan är ett av dem. Två anställda sägs upp. En anställd hade tidigare slutat självmant av privata skäl.

Klubbordförande Christina Sjögren har jobbat i varuhuset i 21 år och det är första gången hon är med om att de behöver säga upp personal för att försäljningen inte är tillräcklig.
– Klart det varit jättetufft, men det har gått jättebra. Det är mycket bitar att tänka på, vi har diskuterat fram och tillbaka om vi kunde lösa situationen på annat sätt än att säga upp, säger hon.
Varuhuschefen Monika Berggren berättar att butiken nyss renoverats, och att man hade förväntat sig att det skulle öka omsättningen.
– Men Saab är som en liten våt filt över Trollhättan, det påverkar stan och det allmänna tänket. Hade vi ökat omsättningen hade vi inte behövt göra det här, säger hon.

På Åhléns största varuhus i centrala Stockholm drar man däremot inte ner alls, enligt klubbordförande Lilian Mårelius.
– Vi har avslutat en del visstider och lagt de timmarna på andra tjänster, omfördelat mellan avdelningar till exempel. Så en del tjänster har till och med blivit större och det har även blivit en del fasta tjänster, säger hon.

Fackets representant på central nivå vill inte ge några kommentarer, men har tidigare uttalat förståelse för neddragningarna. De beror på att Åhléns inte går så bra som väntat.
– Vi hade anpassat bemanningen efter en högre försäljning. 40 får sluta, säger Cathrine Wigzell, företagets informationschef.