På flygplatsen möts jobb och äventyr
Runt fem miljoner människor passerar varje år. Några är uppspelta, andra livrädda. Det är Anne-Marie Gustafssons jobb att serva dem. Välkommen till Landvetter.
För att komma in på jobbet måste Anne-Marie Gustafsson gå igenom en säkerhetskontroll. Precis som resenärerna måste hennes väska måste köras genom en röntgenmaskin. Nycklar för sig. Plånbok för sig. Kortet som visar att hon har tillträde till området måste visas upp. Det har kollegan Kenneth Larsson blivit påtagligt påmind om.
– Jag fick sätta mig i rusningstrafiken och åka hem för att hämta kortet och sedan tillbaka igen, berättar han.
Anne-Marie Gustafsson är van vid att bli inspekterad. Hon har arbetat på Landvetter i snart tio år och rör sig vant mellan de tre taxfreebutiker hon jobbar i. Själv måste jag hålla mig inom 15 meter från henne. Vill jag gå från en butik till en annan måste hon följa med mig. Annars kommer säkerhetsvakten, knackar mig på axeln och säger: ”Här får du inte vara”.
Ett killgäng kommer in i taxfreebutiken. ”Äh ska du ha tjejparfym, eller?” brölar de på göteborgska till en i gänget. De överröstas av: ”Detta är ett säkerhetsmeddelande. Ha uppsikt över ditt handbagage. Bagage som lämnas kommer att tas bort”.
Dagen innan har Handels och Hotell- och restaurangfacket varit på plats för att värva medlemmar.
– Många vill ha fler timmar här, det är det stora problemet här, förklarar Sam, som själv jobbar heltid i en av barerna.
Innan hon började på Landvetter var hon livvakt och vapeninstruktör, och har bland andra skyddat operasångaren Luciano Pavarotti och sångerskan Samantha Fox. Blir någon rädd på Landvetter ropar de på Sam som talar bråkstakarna till rätta.
– Flygrädsla, stress och piller. Klart det kan gå illa.
Oftast händer det när det är som mest hektiskt – tidig onsdag- och torsdagmorgon. Då är det de stora charterflygningarnas tid. Sam målar upp bilden.
– Det är tidigt, du har inte fått ditt morgonkaffe, du har köat i incheckningen, sovit dåligt, barnen har tröttnat för länge sedan, din partner är på vift. Då vill du fasiken inte vänta på att bli serverad. För en öl ska du ha. Helst fler. Så många du hinner innan flyget går.
Då gäller det att vara beredd.
– Man hör hur de närmar sig. Hjorden börjar springa mot baren. Sen blir det kaos.
På några minuter är det över. Ett hysteriskt plockande följer. Sen är det bara att räkna minuter till nästa omgång.
Johanna Persson som jobbar på Pressbyrån känner igen sig i berättelsen. När det är som mest att göra kan kön till kassan ringla långt utanför butiken.
– Men folk är i stort sett alltid glada.
Hon har jobbat på flygplatsen i snart två år, men inom Pressbyrån i fem.
– Skillnaden mellan att jobba här och i en vanlig Pressbyrå är enorm. Det är sjukt roligt, säger hon och blir avbruten av en kund som pratar engelska och undrar om han kan köpa flygbussbiljetter här.
Då sätter byggarbetarna i gång. Landvetter genomgår den största ombyggnaden i flygplatsens 34-åriga historia. Tusen kvadratmeter större ska flygplatsen bli, med plats för fler butiker och resenärer. I dag reser nära 5 miljoner människor varje år från Landvetter, majoriteten utomlands. Byggarbetarna har jobbat i snart sju månader. Det märks på de anställda. Några har problem med svullna, röda ögon och hesa stämmor. För Anne-Marie Gustafsson och de andra anställda i taxfreebutikerna var det värst när golvet i deras butiker skulle läggas om. Då fick de skrika för allt vad de var värda till kunderna.
En av Anne-Marie Gustafssons kollegor heter Marie Eriksson. Hon är inte anställd av The Nuance group som driver taxfreebutikerna utan av sminkmärket Clarins. Hennes mål är att sälja deras produkter och hon har en egen liten hörna i butiken.
– Landvetter är mycket bra. Det är ett härligt gäng som jobbar här. Men det är lite tajtare på båtarna. Lite mer av en egen värld, säger Marie Eriksson som har ett förflutet på en av Stena Lines färjor.
En ung tjej kommer in i taxfreebutiken och vill ha en kräm mot pigmentfläckar. Marie Eriksson guidar henne mot Clarinshörnan. En annan vill testa på en ny parfym nu när våren är i antågande. En medelålders man vill betala med dollar. Men växelkursen är så dålig i butiken att han får rekommendationen att gå och växla först.
Själva har de anställda på taxfreebutikerna varit med om sega förhandlingar kring vilket avtal de ska ha. Först sa arbetsgivaren upp förmåner i avtalets lokala bestämmelser. Sedan kom Unionen och Handels överens om att Handels avtal skulle gälla. De tog dem två år att övertyga arbetsgivaren (se faktaruta).
De senaste åren har Handelsnytt rapporterat om utvecklingen kring vilket avtal taxfreebutikernas anställda ska ha. Många av dem har upprörts över att ett nytt avtal, med Handels, har dröjt. Det har varit jobbig väntan – men de vi möter på Landvetter vill se framåt nu.
Det finns andra roligare berättelser från Landvetter, om de som träffat kärleken på jobbet. Men den spar vi. Det har blivit dags att lämna Göteborg, checka in och åka hem. Ur högtalarna hörs:”Passagerare resande till Stockholm Arlanda ombeds gå till gate 13″.
Visste du att ...
En av fem svenskar är flygrädda.
Landvetter är västra Sveriges största arbetsplats, utanför tätort.
Stockholm ligger i topp som resmål från Landvetter. Följt av London, Frankfurt och Antalya i Turkiet.
Det finns planer på att bygga ut Landvetterområdet med ett Airport City, likt Arlanda Stad. Kommunen räknar med att upp till 11 000 nya jobb kommer att skapas. Många inom butik.
3 500 människor jobbar i dag på Landvetter. Runt 40-talet beräknas jobba i butikerna.
Källa: Swedavia som driver Landvetter.
Fakta
Öppnar klockan 05.00
På Landvetter finns tre pressbyråbutiker, en i utrikeshallen en i inrikeshallen och en i ankomsthallen, tre taxfreebutiker, två i utrikeshallen och en i inrikeshallen, två modebutiker, en presentbutik och en smyckesbutik.
Butikerna och Pressbyrån öppnar 05.00 och stänger 20.00. Taxfreebutikerna är öppet så länge det finns flyg som ska lyfta eller landa. Vanliga arbetspass är 05.00 till 14.00 och 12.00 till sista flygning, vanligtvis runt 20.30-tiden.
Fackförbunden HRF, Handels, Seko, Fastighets och Transport samarbetar för tillfället i ett särskilt Landvetterprojekt. De har varit på flygplatsen vid tre tillfällen för att lära känna varandra, upptäcka gemensamma frågor och värva medlemmar. I dagsläget har drygt 30 nya fackmedlemmar värvats. Måndagen den 26 mars när Handelsnytt var på plats värvades ett 20-tal.