Bus eller godis? Det fick de butiksanställda ta ställning till när Malmöavdelningens värvare kom på besök kring halloween. Flyers med bus – det vill säga arbetsgivarsidans krav inför avtalsrörelsen på ena sidan och godis – Handels krav, på andra sidan blev ett lyckat knep för att väcka uppmärksamhet bland potentiella medlemmar.
– De var ett roligt material att jobba med. Man kunde skämta lite och ändå få något viktigt sagt, säger Tamara Stancic, som till vardags jobbar på JC i Malmö och en av dem som nu representerar avdelningen när de får ta emot Handels idéstipendium för kampanjen.

Lokala ungdomskommittén, LUK, i Stockholm har lyckats få avdelningen att lägga mer pengar på skolinformationen och har därmed dubblat antalet genomförda skolinformationer under året som gått. Jenny Schöldin jobbar i vanliga fall på Willys i Rissne men är för tillfället projektanställd för att jobba med just skolinformationen. Hon tar emot den andra halvan av stipendiepengarna.

Tamara Stancic och Jenny Schöldin har först lite svårt att hitta någon gemensam faktor för sina avdelningars idéer. Men efter en stund enas de om att det ju handlar om att fånga unga som kanske inte har så mycket koll på facket. I ena fallet genom att satsa på skolorna. I andra för ett kanske lite ”yngre” material.
– Och för att båda idéerna handlar om att ung möter ung, säger Jenny Schöldin.

Vad som ska hända med de femtusen kronor som stipendiet ger ska de båda bestämma tillsammans med sina lokala ungdomskommittéer.