Konsten att sälja en ideologi
Det låter så enkelt när Habib Alievski beskriver hur han gör för att förmå butiksanställda att gå med i Handels.
– Jag informerar om värdet av kollektivavtalet, vad vi tillsammans tjänar på att vara med i facket: lön, ob, försäkringar, a-kassa. Och jag betonar att de är viktiga för oss.
Under fyra års arbete med medlemsvärvning har han lärt sig vad som fungerar och inte. En grundprincip är att störa människor så lite som möjligt när de jobbar.
– Det skapar bara frustration om man står och pratar länge i butiken. Jag besöker helst lunchrummet, där man har mer lugn och ro, eller bokar in ett frukostmöte före öppning.
”Supervärvare” kallas Habib allmänt inom Handels – en av dem som lyckas allra bäst med att locka nya medlemmar. Mellan 15 och 25 brukar det bli varje månad. Hans chef Gunilla Johansson vittnar om Habibs unika förmåga att läsa av den han pratar med och lyssna in vad just den personen får ut av medlemskapet. Samt att han är envis utan att pressa på.
– Det gäller att veta när man ska backa. Men jag ger inte upp utan kommer tillbaka en annan gång, säger Habib själv.
Envist och systematiskt arbete från Habib Alievski och många andra inom Handels har i år fått kurvan över medlemsantalet att vända skarpt uppåt efter flera års ras. Första halvåret 2012 blev medlemmarna cirka 2 400 fler. Malmöavdelningen där Habib jobbar står för drygt en tiondel av ökningen.
Facket får ligga i för att hålla jämna steg med Skånemetropolens utveckling som handelsstad. Närmaste året är Habib projektanställd för att främst organisera personal vid jättekomplexet Emporia som öppnar i oktober med 3 000 anställda.
Habib framhåller att det är stor skillnad mellan att sälja skor, som han gjorde tidigare, och att sälja fackligt medlemskap.
– Till skoaffären kommer kunden till dig och vill köpa en vara. När jag säljer medlemskap är det jag som kommer till den oorganiserade, och det jag säljer är inget man kan se, det är en ideologi.
För att lyckas måste man själv tro på vad man säljer, men man kommer aldrig att övertyga alla. Det svåraste är att få med människor i Habibs egen ålder.
– De som har passerat 30 och jobbat länge utan att gå med i facket. De har redan gjort sitt val.
Därför måste facket göra sig synligt och angeläget för unga som hoppar från jobb till jobb på tillfälliga deltider. Insatser krävs inte bara från proffsvärvare, utan också från vanliga jobbarkompisar.
– Börja med att ställa frågan: är du med i facket?
Habib Alievski
Ålder: 32 år.
Arbetsplats: Handels i Malmö.
Aktuell: Bidrar till Handels ökande medlemstal.