Två parallella trender kan leda till att sexleksaker börjar säljas på fler ställen än nischade erotikbutiker, tror omvärldsanalytiker Martin Karlsson, på HUI research.
– Detaljhandeln försöker hela tiden utöka produktsortimentet, och samtidigt utvecklas också försäljningskanalerna. Det troliga är väl att om mataffärer satsar på sexleksaker så skulle försäljningen nog främst ske via nätet.

Men vad som ses som självklart att köpa i närbutiken ändras över tid. I dag är kondomer ett naturligt inslag, men det var först på 1970-talet de blev fria att sälja. Tidigare fick de bara säljas med sjukvårdsprodukter. På samma sätt har sexleksaker fått en annan acceptans. I dag är Apoteket försäljare, magasin och tidningar skriver om det, och serien Sex and the city gjorde vibratorn världskänd.

Enligt RFSU har hälften av alla män och kvinnor, 20-45 år i Norden, en sexleksak. Siffrorna är från 2008 och man gissar att de ökar i takt med att den yngre generationen växer upp.

Fakta

Hårdare regler kring porr 

• Förutom erotikbranschen säljer till exempel Ellos, Apoteket och Icas apotek Cura sexleksaker. När statliga Apoteket började blev det lite folkligt och Coop var inne på att ta efter, men efterfrågan ansågs inte tillräcklig.

• När det gäller pornografi är handeln hårdare eftersom det kan handla om utnyttjande.

• Coop och Axfood säljer inte porrtidningar och filmer. Ica centralt tillhandahåller inte det, men det är upp till butikerna vad de tar in.