Priset på Ipad viktigare än de förlorade jobben
Runt 1 200 anställda förlorar jobben i Experts konkurs och för flera hundra franchiseanställda är framtiden oviss. Omfattningen av elektronikkraschen är lika stor som ett industrivarsel. Men när industrin varslar, då flockas reportrar utanför grindarna för att fråga anställda "hur känns det, vad ska ni göra nu?"
Nu är perspektivet ett helt annat. När jätten Expert kraschar är den stora frågan: ”vad kommer en Ipad att kosta på utförsäljningen?”. Och sen handlar det om vilka klipp man kan göra, eller hur butiken lurat undan varor så att det inte blir några klipp.
Det säger något om handelns ställning i samhället. Perspektivet är kundens, de som jobbar glöms bort. De är bara en ingrediens bland andra i det som gör ett bra företag.
Elektronikbranschen svajar. Expert hann knappt gå i konkurs, så meddelar Elgiganten att de (liksom storkedjorna Akademibokhandeln och Stadium) måste omvandla heltider till deltider för att bli mer flexibla och klara sig bättre.
Att det inte går att klara sig på deltidsjobb med alltför få timmar bekymrar inte företagen när de kämpar för överlevnad. Vill företagen nöja sig med att ha bara ungdomar som drygar ut studiekassan eller som kan bo billigt hos mamma och pappa, fine. Men vill de ha engagerade medarbetare som satsar på jobbet, då måste de skärpa sig.
Men vad ska företagen göra när konkurrensen är knivskarp och det inte går så bra? Så länge företaget är på banan, ska jobben vara ok, det vill säga majoriteten på heltid eller så många timmar att det går att försörja sig på det. Då är det meningsfullt att satsa på jobbet.
Men funkar det inte så får man hoppa av, som Expert gjorde. Och när smällen kommer är det lättare att ställa om för anställda som haft rimliga villkor. De får i alla fall a-kassa, även om den är snål nuförtiden. De som jobbat för få timmar kvalificerar sig inte ens för a-kassa.
Sen handlar det om att kunna anpassa sig och flytta vidare till de branscher där jobben finns. Nu är det näthandeln som gäller, eller den växande sporthandeln, tipsar analytikern från HUI.
Ur fackligt perspektiv gäller det att bevaka villkoren i de växande delarna av branschen, att leva upp till medlemmarnas önskan om heltid eller fler timmar. Handels har just börjat en satsning för att få ett bättre fackligt arbete på central nivå i de stora kedjorna (s 7). Förhoppningsvis ger detta fler bra jobb med rimliga villkor. Då kan unga människor våga satsa på handeln, även om det är en ombytlig bransch där hård konkurrens kan rita om kartan och jobben försvinna från den ena dagen till den andra.