Mobilbetalning har sedan i somras testats på fyra Hemköpsbutiker i Stockholm. Under hösten rullas det ut i alla egenägda Hemköp-, Willys- och Prisextrabutiker. I de drygt 100 handlarägda Hemköpbutikerna är valet fritt, men centralt ifrån tror man att de flesta vill.

Hemköp vid Sergels torg var en av testbutikerna och när Handelsnytt besökte butiken i augusti var kassapersonalen positiv. Det gick snabbt och enkelt att ta betalt. Mattias Kjellberg som jobbar i kassan på Willys i Mora och som kommer att börja med det nya betalningssättet, är mer skeptisk.
– Jag är tveksam. Det blir ett moment till i kassan, inte bara kort och kontanter utan också mobiltelefon. Men det är bra ur säkerhetsaspekten om det leder till mindre kontanter.

Det är fortfarande ovanligt med mobilbetalning i butiker, medan det i till exempel kollektivtrafiken börjar bli en självklarhet. Handeln är dock säker på att det kommer öka.

Läs tidigare artikel här

Fakta

Så funkar mobilbetalningen

Kunden laddar ner en app i sin smartphone.

I kassan skannar
personalen av varorna som vanligt.

När det är klart
läser kunden in en QR-kod med mobilen.

Beloppet kommer upp
i telefonen och godkänns med en pin. Man betalar antingen med faktura eller skaffar ett konto på banken SBAB.