Snabbt och säkert med mobilbetalning
Kunderna kan snart betala med mobilen på alla Hemköp, Willys och Prisextra. Det är snabbt och säkert, men blir mycket att hålla reda på, tycker några som jobbar i kassan.
Mobilbetalning har sedan i somras testats på fyra Hemköpsbutiker i Stockholm. Under hösten rullas det ut i alla egenägda Hemköp-, Willys- och Prisextrabutiker. I de drygt 100 handlarägda Hemköpbutikerna är valet fritt, men centralt ifrån tror man att de flesta vill.
Hemköp vid Sergels torg var en av testbutikerna och när Handelsnytt besökte butiken i augusti var kassapersonalen positiv. Det gick snabbt och enkelt att ta betalt. Mattias Kjellberg som jobbar i kassan på Willys i Mora och som kommer att börja med det nya betalningssättet, är mer skeptisk.
– Jag är tveksam. Det blir ett moment till i kassan, inte bara kort och kontanter utan också mobiltelefon. Men det är bra ur säkerhetsaspekten om det leder till mindre kontanter.
Det är fortfarande ovanligt med mobilbetalning i butiker, medan det i till exempel kollektivtrafiken börjar bli en självklarhet. Handeln är dock säker på att det kommer öka.
Fakta
Så funkar mobilbetalningen
Kunden laddar ner en app i sin smartphone.
I kassan skannar personalen av varorna som vanligt.
När det är klart läser kunden in en QR-kod med mobilen.
Beloppet kommer upp i telefonen och godkänns med en pin. Man betalar antingen med faktura eller skaffar ett konto på banken SBAB.