Amelia, Elle – och Handelsnytt
Alla som betyder nåt i tidskriftsbranschen var där. Amelia, Aftonbladet, Elle, tjusiga mat- , sport-, motor- och heminredningstidningar -- och så Handelsnytt.
Det var stor gala i går kväll i tjusiga kongresscentret Stockholm Waterfront.
Nej, vi brukar inte så ofta mingla med de där tjusigare tidningarna. Kommer man från en lagom liten fackförbundstidning är man lite grann som kusinen från landet i såna sammanhang. Få har hört talas om en. Och när diskussionen gäller hur mycket pengar man kan lägga på olika upplevelseevent för annonsörer och läsare har man inte mycket att komma med.
Men nu vet vi att man inte behöver ha blankt papper och heta Amelia för att lyckas. I stenhård konkurrens tog Handelsnytt hem ett av prestigefyllda Sveriges Tidskrifters olika priser, priset för Årets omgörning.
Bara att bli utvald som en av tre nominerade tyckte vi på redaktionen var fantastiskt. När prisutdelaren Erik Fichtelius sa ”priset går till Handelsnytt” trodde vi knappt våra öron. Men den fina motiveringen är vi jättestolta över. ”Ett rakt och rappt tilltal..//en angelägen tidning// ett starkt och genomarbetat uttryck.” Ja, just så vill vi ju vara!
Priset är extra roligt eftersom fackförbundstidningarna verkligen är värda att uppmärksammas. Det vi skriver om är ju något av det viktigaste som finns, nämligen hur läsarna har det på jobbet.
Sen är våra tidningar sällan så tjusigt förpackade som de vi minglade med på galan igår. Det beror förstås på att glättigt papper och många journalister kostar. När det gäller fackförbundstidningar är det till största delen läsarnas fackavgifter som betalar kalaset. För Handels medlemmar går ungefär sex kronor av medlemsavgiften till tidningen varje månad.
Men det räcker i alla fall för att göra en tidning som är så pass snitsig att den får pris. Tack alla läsare! Nu satsar vi allt på att göra tidningen ännu bättre.