Bara kylarna och golvet är på plats i butiken som ska öppna i mars. Men rekryteringen är i full gång. I går hade Coop och Arbetsförmedlingen en tolv timmars rekryteringsdag på centralen för att nå ut till nytt folk. Kampen om jobben är hård, den första sökande var där klockan 6.15.

Under förmiddagen kommer jobbsökarna fram till montern i strid ström och presenterar sig med fasta handslag. En kvinna säger att hon tycker det skulle vara kul att vara med och starta upp ett helt nytt ställe. En annan har jobbat i en mindre servicebutik och känner att Coop vore steget vidare. Ett gäng på sex tjejer kommer. Under ett halvår går de en utbildning för arbetslösa och lär sig sälj och service.

Maja Hämäläinen lockas av arbetstiderna. Hon är kvällsmänniska och butiken ska ha öppet till 23. Kurskamraten Karolina Björklund har jobbat i en cykelbutik.
– Jag gillar att hjälpa människor, varierande arbetsuppgifter, att man får röra på sig och att det är mycket människor i rörelse, säger hon.
Att det bara finns deltidstjänster att få, är något de räknat med.
– Arbetsmarknaden är stenhård. Man kan ha två arbeten, säger Maja Hämäläinen.

Bara säljledarna och de med ansvarsområden får heltid, runt tio personer. Resterande 40-talet anställda får runt 30 timmar i veckan eller lägre. Något den blivande butikschefen Johan Beckman ser som ofrånkomligt.
– Det blir flexiblare med deltider. Tyvärr. Det är den krassa verkligheten inom handeln.

I dagsläget har det kommit in drygt 500 ansökningar, ända från Enköping, Katrineholm och Uppsala. Man tror att det kommer sluta på uppåt 1 500 när ansökningstiden går ut på söndag. Nästa steg är att vissa utvalda får göra ett servicetest. Sen kallas runt 200 personer till en informationsträff och speedintervjuer. Butikserfarenhet är inte nödvändigt, däremot att man vet hur man tar kunder.
– Att man är artig, tillmötesgående, trevlig, har ett stort leende på läpparna. Man måste vara stresstålig eftersom det är mycket folk i rörelse. Och man får inte vara någon ensamvarg, säger Johan Beckman.

Som facklig kontaktperson i jobbannonsen står Handels ombudsman Henrik Brolin. Några som ringt honom har frågat om lönen.
– Och vissa som känner till den ekonomiska situationen har frågat om det är värt att satsa på Coop, säger han.
– Det kommer bli en speciell butik att jobba i. Inte många stamkunder, utan fler som springer in och köper en sallad eller macka. Frågorna kommer handla mer om psykosocial arbetsmiljö, stress- och konflikthantering.

Slussen-butiken stängd

Ingen uppsagd

Det kan tyckas konstigt att Coop ordnar en rekryteringsdag när kedjans butik vid Slussen i Stockholm med drygt 30 anställda stängde sista november.

Men ingen från Slussen-butiken har blivit utan jobb, enligt Handels och Coop. De flesta har börjat i andra Coopbutiker och har fått i stort sett samma antal timmar. Några har börjat plugga.