De som jobbar inom staten får en guldklocka eller motsvarande efter lång och trogen tjänst. Men vanliga företag behöver inte alls belöna sina medarbetare. Ändå gör de flesta det, även vid födelsedagar. Åtminstone bland de företag Handelsnytt har tittat närmare på. Och en del arbetsgivare ger inte bara gåvor, utan bjuder också på middag och hotell eller betald ledighet.

Bland de generösa finns Ikea. De prisar sina medarbetare vid flera tillfällen, den första gången redan efter tio år.
– De som har jobbat länge har kompetensen. Vi vill visa hur viktiga våra medarbetare är och belöna de som stannar kvar, säger Sara Carlsson, pressansvarig på Ikea.
Men efter årsskiftet kommer Ikea att sluta fira födelsedagar. Tidigare har de firat anställda som fyller 50 år.
– Jag tycker att det är synd. Man borde fortsätta att uppmärksammas på sin 50-årsdag, säger Karin Vedlin, klubb-ordförande på Ikea Kållered.

Kappahl lägger i stället krutet på att fira nyblivna föräldrar och fler jämna födelsedagar. På så vis blir det fler som uppmärksammas.
– Vi vill att det vi gör ska komma många till nytta och att det är lika för hela koncernen, säger Kajsa Räftegård som är personalchef på Kappahl.

Anställda som närmade sig 25-årsgränsen och äntligen skulle få ett halsband med en liten guldkappa blev besvikna när ledningen slutade fira trotjänare för några år sedan.
– Vi är väldigt upprörda över detta. Vi har försökt protestera i alla leden, säger Ulla-Britt Thor, klubbordförande på Kappahl i Göteborg.

Protesterna ledde ingenstans, eftersom belöningar som dessa inte finns inskrivna i kollektivavtalet.
– Om företaget har haft förmånen som de ensidigt har lagt ut som till exempel en guldklocka efter 30 år, då kan de lika ensidigt dra tillbaka förmånen, säger John Haataja, avtalssekreterare på Handels.

Fotnot: Se bilden i bildspelet ovan för att ta del av hur det ser ut på de företag Handelsnytt granskat. 

Motiverar belöning?

Större insatser krävs
▶ Att belöna trotjänare är kul, men det har ingen större betydelse för motivationen till arbetet. Det menar Annika Lantz Friedrich som forskar om arbetsglädje.
▶ Det handlar om att ha traditioner för att göra vardagen roligare. Men att få en present efter 25 år på jobbet har ingenting med motivationen att göra, menar hon. För det krävs större insatser. Kortfattat handlar det om ledarskap, arbetslaget, långvariga belöningssystem och vad man har för sorts arbetsuppgifter.
▶ När det gäller en guldklocka efter 25 år tyder det snarare på vilken kultur man vill ha. Att insatser och födelsedagar inte uppmärksammas kan vara en varningsklocka.