Under en längre tid har skyddsombuden på Ikea Ödåkra utanför Helsingborg klagat på för långa kassapass, bristande rotation och underbemanning som leder till köer och att kunder tar ut irritationen på personalen.

Skyddsombuden tyckte inte att Ikea gjorde tillräckligt, så i veckan skrev alla åtta under ett brev och skickade till arbetsgivaren och Arbetsmiljöverket med krav på bättring.
– I kassan har anställda kunnat jobba hela dagspass. Det har funnits rotation på schemat, men inte funkat i vardagen, säger Maria Fredholm, klubbordförande och huvudskyddsombud på varuhuset.

Det är inte första gången skyddsombuden höjer rösten. Senast i mars skickade de ett liknande brev och arbetsgivaren lovade bättring. Men snart var man tillbaka i gamla mönster ändå. Denna gång tror Maria Fredholm på en långvarig förändring.
– Vi har en ny ledningsgrupp som tagit åt sig och det känns jätteskönt. Det kommer till exempel att komma ett nytt schema för kassan, och vi får vara delaktiga i att ta fram det. Det måste hända något nu.

Bojan Stupar är tillförordnad varuhuschef och säger att han är rörande överens med facket om vad som behöver göras.
– Vi tar feedbacken på största allvar, har suttit tillsammans med dem och redan agerat. Vi ska förbättra rutiner och utveckla arbetssätt.

I dagsläget kommer inte Arbetsmiljöverket kopplas in.

Fakta

Tidsgränser i kassan 

Enligt Arbetsmiljöverkets regler får man jobba i kassan högst sju timmar per dag.

Men är kassaarbetet enformigt och starkt styrt, vilket det ofta är på Ikea och affärer med många kunder, får man bara jobba i kassan fyra timmar under en arbetsdag och 20 timmar i veckan. Då ska man också efter två timmar ha 20 minuters rast, paus eller jobba med något annat.

Byt mellan höger- och vänstervända kassor så att arbetsställningen varieras.

Ikea skiljer på traditionella kassor och självutcheckningskassor. Självkassorna räknas som att man jobbar med något annat än kassa.