För något år sedan besökte jag en av SOS-centralerna och de berättade att de ser det som ett stort problem att många som inte stannat ringer och larmar. Jag har även läst om deras problem i många tidningsartiklar.

När det har hänt en olycka vill SOS snabbt få fram så många detaljer som möjligt för att veta vilka enheter de ska skicka dit och vilken utrustning de behöver ha med sig.
När det har inträffat en olycka ringer första personen och berättar att flera bilar har krockat. SOS frågar hur många bilar som har krockat? En 5-6 stycken. Är någon fastklämd? Vet inte. Är någon skadad? Vet inte. Osv.

Andra, tredje, fjärde, femte samtalet är repriser av första.
Under tiden har de som stannat utsett en person att ringa efter hjälp medan de andra börjar hjälpa de drabbade så gott de kan. Den som ringer hamnar i telefonkö och väntar. När personen kommer fram får SOS veta att det är två bilar som har krockat, de andra har stannat för att hjälpa till. Ingen är allvarligt skadad eller fastklämd, men de behöver polis för att spärra av och bärgare för att frakta bort bilarna.
Då har SOS redan skickat dit flera brandbilar och ambulanser i onödan.
Strax efter första samtalet kan någon annan ringa som verkligen behöver ambulans eller brandbilar, men den insatsen fördröjs eftersom de närmaste enheterna redan är på väg i onödan till bilolyckan.

Johan