Samma jobb – men olika villkor
Joakim Åkerlind och Peter Eklund är båda trotjänare på Coop. Men när Coop sålde terminalen i Umeå fick Peter Eklund byta arbetsgivare och fackförbund.
-- Att det skulle bli så här mycket sämre trodde jag inte, säger han två år senare.
På Coops terminal i Bro packar Joakim Åkerlind varor som körs ut i landet. 65 mil norrut och några grader kyligare, finns en av destinationerna: omlastningsterminalen i Umeå. Där tar Peter Eklund in varorna på lagret, prickar av och ställer dem på lastningsrutor. Där ska exempelvis kaffe, tvättmedel och chips som kommer från Coop i Bro lagras i några timmar fram till att varorna körs ut till butiker.
Joakim Åkerlind och Peter Eklund är terminalarbetare. De gör i stort sett samma jobb. I 20 år var de kollegor – i olika delar av landet. Men när Coop för två år sedan lät företaget Bilfrakt ta över omlastningsterminalen i Umeå bytte 20-talet anställda arbetsgivare och kollektivavtal. Samma jobb, innanför samma gråa väggar och på samma gråa golv.
– I början gick vi till och med runt i våra Coopkläder, minns Peter Eklund som var Handels klubbordförande fram till övergången.
Vissa förändringar märktes direkt. Kylrummen byggdes ut, jobbet började även omfatta Icas och Systembolagets varor och facket Transport fick ta över i stället för Handels, eftersom Bilfrakt är ett transportföretag. Handels kollektivavtal fortsatte att gälla första året. Sedan var Peter Eklund med och pushade medlemmarna att gå över till rätt fack, Transport.
Mycket blev sämre med ny arbetsgivare och ett annat kollektivavtal, tycker Peter Eklund. Ob-tillägget minskade, 32 timmarsveckorna blev 38 timmar, kylrumstillägget försvann och det blev stressigare med fler varor att ta hand om.
– Sämre avtal, sämre lön, sämre arbetstider och sämre arbetsmiljö, sammanfattar han.
Det märks tydligast i plånboken. Eftersom Peter Eklund jobbar mycket natt är ob-tillägget viktigt. Handels avtal gav 70 procent mer lön på vardagsnätter, Transports kollektivavtal ger 45 kronor i timmen, motsvarande 36 procent av minimilönen.
– Cirka fem tusen kronor i månaden har vi tappat i rena pengar. Det är ett otroligt stort lönetapp. Jag förstår inte hur det kan skilja sig så mycket inom LO, säger Peter Eklund, märkbart besviken.
Bland de blå, höga stålhyllorna på Coops terminal i Bro berättar Joakim Åkerlind att han bara jobbar dagspass – måndag till fredag. Trots det är ob:t en viktig del av hans lön. Det är för att han börjar fem på morgonen och får ob de två första timmarna av sina pass.
– Ob:t är väldigt bra för oss. Mellan tummen och pekfingret skulle jag tippa att jag får 3 000 mer i månaden på timmarna mellan fem och sju, säger han.
Att Coop har lagt ner flera lager de senaste åren har påverkat Bro-terminalen. Det har blivit mer att göra och det har funnits en oro för outsourcing. Men det är fortfarande Coop som är arbetsgivare, något de anställda är glada över.
– Visst har vi haft hot mot oss att terminalen ska läggas ut på entreprenad, men jag tycker att vi har lyckats hålla emot, säger Joakim Åkerlind.
Uppe i Umeå börjar Peter Eklund tröttna. När Coop skötte terminalen var det inget helgarbete. Nu arbetar han två av tre helger. Och nu sträcker sig passen som längst tio dagar i rad.
– Man får inget socialt liv. Det påverkar familjelivet hemma, men man får vara glad att man har ett jobb, säger Peter Eklund.
Ob-tillägg
Stor skillnadHandels lageravtal med KFO:
Vardagar: 40 procent kl 06-07
& 17.30-18
50 procent kl 18-20
70 procent kl 20-06
Helg: 100 procent från lördag kl 12, 70 procent innan 12
Transports avtal med Biltrafikens arbetsgivarförbund:
Vardagar: 26 kr i timmen kl 18-23
45 kr i timmen kl 23-06
Helg: 45 kronor i timmen
Fackligt gränsland
Flera gånger genom åren har det varit oklart vilka terminaler Handels eller Transport ska organisera anställda på.
När facken inte kunnat enas har LO fällt avgörandet. Då har det spelat roll vilka kunder terminalerna har; handelsföretag har gett Handels avtalsrätten.
2004 föreslog LO att Transport och Handels skulle gå samman för att undvika gränstvister, vilket inte har skett.
Lönen och arbetstiden skiljer sig
Namn: Peter Eklund
Ålder: 47 år
Yrke: Terminalarbetare på Bilfrakts terminal i Umeå som Coop sålde i början av 2011.
Jobbat för Coop: 27 år innan Bilfrakt tog över terminalen i Umeå. Först på Konsumbagaren, sedan på Coops lager.
Månadslön inkl. ob: Cirka 26 000 kronor
Arbetstid: Tre skift. Dag, kväll och nattpass. I snitt 38 timmar per vecka.
Namn: Joakim Åkerlind
Ålder: 40 år
Yrke: Terminalarbetare på Coops terminal i Bro
Jobbat för Coop: I 23 år
Månadslön inkl. ob: Cirka 27 000 kronor
Arbetstid: måndag till fredag klockan 05 - 13.45. 40 timmarsveckor.