Lagenas lager kan gå till Transportfacket
I fredags tog DHL över Lagenas lager i Jordbro. De anställda kan tvingas byta till Transports avtal.
-- Ren avtalsshopping, säger ombudsmannen Fredrik Ståhlberg.
De anställda på lagret har protesterat mot att Lagena har lagt ut driften på DHL. Lagerarbetarna på vin- och spritgrossisten i Jordbro i södra Stockholm har nämligen varit organiserade genom Handels. Men DHL är ett företag som har Transportfackets kollektivavtal. Om inte Transport låter Handels ha kvar avtalsrätten får Handels inte längre organisera medlemmarna och kräva ett kollektivavtal. Hittills har Transport inte sagt ja till Handels, därför ska Transport organisera lagerarbetarna från och med den 1 februari.
Handels hävdar att det blir lägre löner med Transports kollektivavtal, på grund av lägre ob- och skiftersättning. Lagerarbetarna kan också mista alla lokala överenskommelser som de har förhandlat fram genom åren om exempelvis lunchsubventioner och friskvård.
– Man tappar många års lokalt fackligt arbete, säger Fredrik Ståhlberg, ombudsman på Handels Stockholmsavdelning.
– Vi kan inte se det här på ett annat vis än att det är ren avtalsshopping. Lagena vill kunna bedriva verksamheten till en billigare prislapp. Det är också anmärkningsvärt att Transport gör anspråk på avtalsrätten eftersom verksamheten kommer att lämnas oförändrad.
Och det kan gå fort. När verksamhet överlåts ska det gamla kollektivavtalet gälla i ett år, men Handels avtal löper ut sista mars. Därför gäller avtalet bara fram till dess. Lagerarbetarna i Jordbro kan vakna upp den första april med helt andra arbetsvillkor och löner än i dag.
– Det är ingen som vill gå ner i lön. Vi tycker att det är märkligt att arbetsgivaren ska kunna peka ut det billigaste avtalet och välja det, säger Matti Holopainen, vice klubbordförande på Lagena fram till avtalsbytet.
Men Lagenas vd, Thomas Person, försäkrar att villkoren blir oförändrade första året. Företagets intention är inte att dumpa arbetarnas villkor, menar han. En bransch med tuff prissättning har gjort att man vill effektivisera arbetet, vilket DHL ska göra. Avtal och villkor som ska gälla i fortsättningen är en fråga för DHL och LO-förbunden.
– Det ligger inte på vårt bord över huvud taget, säger Thomas Person.
Nu väntar förhandlingar mellan Transport och Handels om vem som ska organisera arbetsplatsen. Mikael Segel, central ombudsman på Handels med ansvar för lager, tycker att det är konstigt att lagerarbetarna ska byta avtal när de gör samma jobb.
– Vi ska utreda frågan centralt med Transport och LO, säger han.