Facklig gränstvist om tidigare Coopterminal
Handels och Transportfacket är inte överens om vem som ska organisera lagerarbetarna på Coops gamla omlastningsterminal i Malmö. Nu får LO avgöra saken.
När transportföretaget Alwex tog över driften av Coops omlastningsterminal i Malmö 2011 fick Transport rätten att organisera arbetarna och teckna kollektivavtal i stället för Handels.
Men enligt en överenskommelse med arbetsgivaren fick arbetarna behålla villkoren i Handels kollektivavtal fram till att Handels och Transport kommit överens om vem som ska organisera lagerarbetarna. Än i dag är man oense.
– Vår utgångspunkt är att vårt avtal ska fortsätta gälla. Det är fortfarande Coops terminal och verksamhet. Det är uppenbart, säger Mikael Segel, ombudsman på Handels.
Han anser att Coop ”avtalsshoppar”, la ut terminalen på Alwex för att få ned kostnaderna med ett annat kollektivavtal som ger lägre löner. Oacceptabelt, tycker Handels eftersom de anser att lagerverksamheten är det nästan identisk nu som när Coop drev terminalen.
Transports förbundskassör, Tommy Wreeth, tycker inte det. Dels anser han att det är mindre plock av varor och mer omlastning. Dels att Alwex har egna kunder på terminalen, inte bara Coop. Han håller inte riktigt med om att Coop är lagrets kund till 95 procent, som Handels hävdar.
– Det beror på hur man räknar.
Eftersom facken inte lyckats komma överens får LO gå in och avgöra fallet.
– Det som blir olyckligt är att medlemmarna kommer i kläm, säger Tommy Wreeth.
Han skulle vilja se att Transport och Handels kom överens om ett bättre system för hur man ska dela upp lagerarbetsplatserna. Då slipper facken lägga energi på att tvista med varandra.
– Kanske någon form av gränsdragningskommitté mellan förbunden.
Fackligt gränsland
Flera gånger genom åren har det varit oklart vilka terminaler Handels eller Transport ska organisera anställda på.
Handels vill inte att ett handelsföretag ska kunna lägga ut sitt lager på ett transportföretag i syfte att få ett annat kollektivavtal. Transport vill däremot organisera alla terminaler som läggs ut på transportföretag.
När facken inte kunnat enas har LO fällt avgörandet. Då har det spelat roll vilka kunder terminalerna har, handelsföretag har gett Handels avtalsrätten.
2004 föreslog LO att Transport och Handels skulle gå samman för att undvika gränstvister, vilket inte har skett.