Euphoria på Emporia
Stjernberg och Teardrops i all ära. Det var förra årets Eurovisionvinnare som orsakade glädjefnatt i shoppingtemplet vid Malmö Arena.
Det blir en svettig
– gul allians
Det svarta håret hänger ner i ögonen när Andreas Jangemo packar upp frukt på Ica i Emporias bottenvåning. Det är förmiddagen före Eurovisions första semifinal, och klockan sex i kväll börjar ”Euphoria Hour”. Då kostar Icas bananer fem kronor kilot. En timme varje kväll under Eurovisionveckan har Emporias nära 200 butiker specialerbjudanden, och alla anställda förväntas bära Loreen-peruk.
Den som Andreas lite motvilligt går med på att prova när vi hälsar på. Vinnaren från 2012 är inte riktigt hans musik.
– Jag gillar Sean Banan, säger han och baxar upp en Chiquitakartong.
Han tycker det är kul att världens största musiktävling avgörs 200 meter från jobbet, och han har biljett till den andra semifinalen i Malmö Arena.
Han morsar på Malin Karlsson från Handels som dagen till ära besöker Emporia för att värva nya medlemmar bland de nära 3 000 anställda i köptemplet som varit öppet ett drygt halvår. Andreas Jangemo gick med i Handels redan vid Malins besök i vintras.
– Vi har en egen klubb i butiken nu, berättar han.
We–re going
up-up-up-up-up
De blåskimrande rulltrapporna med vattenfallskänsla tar oss från det skvalande Havstorget till plan 3 i den grandiosa shoppingkatedralen. I modebutiken Esprit möter vi en schlagerfantast som blir euforisk av Loreen.
– Bästa Eurovisionlåten någonsin. I går fick jag höra den live! säger Jeanette Swenson.
Emporia bjöd 250 anställda på en repetition, och Jeanette var en av dem som hänfördes av Loreens öppningsnummer.
Redan vid svenska melodifestivalens Malmötävling i februari fixade Jeanette Swenson schlagerstämning i butiken. Alla anställda hade cerise dunboa och glitter i håret, och musikanläggningen malde Carola och Kikki Danielsson. Tilltaget gav första pris i Emporias schlagertävling – ett restaurangbesök för hela personalen.
– Sån är jag. Är det tävling ska det göras ordentligt!
Eu-phoooooo-ria!
– Vill ni lukta på den här?
Caroline Wedin har svart hår med rak lugg när hon sticker doftprov under näsan på kunderna utanför parfymbutiken Sephora, där den som vill kan få bli sminkad på en liten scen. Parfymen heter – Euphoria.
– Jättegott, tycker systrarna Hawra och Marwa Mirza och bestämmer sig för att köpa en flaska.
Fast Loreen och schlager-EM har de inte hört talas om.
– Här i Malmö? På tv? Då ska vi titta.
Vi befinner oss på plan 2 där flera utländska butikskedjor med utstuderade koncept håller till. Flera av dem har på Emporia sin enda etablering i södra Sverige. Som spanska Yellow Korner med sin storslagna fotokonst, Apple Store där över 20 säljare och tekniker servar kunderna vid vita ståbord, eller danska Illums Bolighus med sin formsäkra inredning.
Malin Karlsson tittar in i brittiska tjejmodebutiken Warehouse, och Vendela Castro nappar direkt. Självklart vill hon gå med i Handels.
Here at Hollister
we work in unity
Sephoras doftorgier överträffas av grannen Hollister. Kalifornsikt surfarmode indränkt i parfym saluförs i en mörk lokal med dunkande radiorock där kunderna tilltalas på engelska.
Personalen på Hollister Emporia har en egen musikvideo på Youtube där de sjunger om sin härliga arbetsgemenskap. Men ledningen tillåter inte att Handelsnytt intervjuar någon anställd eller tar bilder i butiken.
Lite svårjobbat är det även för Handels i vissa företag som är nya på svenska marknaden. Ett dussintal butiker i Emporia saknar kollektivavtal, och diskussionerna går ibland trögt. Fackets uppsökare kan få höra anställda muttra över arbetsförhållandena.
– De får ingen ob, tvingas jobba jämt eller nekas semesterersättning. Ibland får jag hänvisa till en ombudsman, men det är svårt att hjälpa när det inte finns kollektivavtal, säger Julie Aobadia, som också hör till fackets uppsökare.
How many times
can we win and lose?
Segertippade Emmelie de Forest med låten ”Teardrops” har lockat stora skaror danskar över Öresundsbron, som man har fin utsikt mot från Emporias stora takpark. Från Köpenhamn tar det bara 27 minuter med tåg till Hyllie station där arenan och köptemplet ligger.
– Vi åker hit varje dag den här veckan, förklarar Mette Mosberg och Helle Randrup som viftande med rödvita flaggor laddar för semifinalen innanför Emporias skimrande Bärnstensentré.
Shoppingströmmarna över sundet till Malmö har dock sinat i takt med att den danska kronans värde sjunkit 30 procent på fyra år. Emporias ägare Steen & Ström som investerat 4 miljarder kronor i jättebygget får främst inrikta sig på svenska kunder i strävan mot målet om 25 000 besökare per dag. En vanlig tisdag är detta ganska avlägset, men centrumchefen Frederik Ekelund förklarar att satsningen är långsiktig.
– Detta är bara början. Inom fem år byggs många tusen bostäder och arbetsplatser i Hyllie. Vi kan dra stor nytta av evenemangen i Malmö Arena. Beslutet att lägga Eurovision-finalen här gjorde mig nästan religiös: Det finns en kommersiell gud!
Isn–t it crazy-y-y-y-y
Mot slutet av veckan eskalerade schlager-yran i den kommersiella gudens guldglänsande helgedom. Havstorget förvandlades till konsertarena där inbjudna coverband bjöd på tolkningar av kultlåtar och schlagerklassiker. Sveriges Robin Stjernberg dök upp och signerade samlingsskivor och Eurovisionprylar. Artister tv-intervjuades bland Blomtorgets slingrande klängväxter.
– Det var jätteroligt. Vi hade svenska flaggor och Loreenperuker. Fast det blev lite svettigt. Perukerna passade bättre på skyltdockorna, sa Michelle Bengtsson på Bik Bok ett par dar efter finalen, som ju mycket riktigt vanns av Danmark.
Michelle och kollegan Ida Hafström gick med liv och lust in för att bejaka den glädjefest som schlagergalan innebar. När de viftade med sina flaggor syntes det snirkligt skrivna ord som Ida låtit tatuera in på insidan av sin överarm:
Euphoria.
Läs också: Handel och arena ingen given succé
Emporia
Ritad av stjärnarkitekt
Antal butiker: Cirka 200 (cirka 3 000 anställda).
Namnet: Emporia är latin och betyder handelsplats(er).
Läget: Intill Malmö Arena vid Hyllie station.
Satsningen: 4 miljarder kronor är investerade i byggnaden som ritats av stjärnarkitekten Gert Wingårdh och öppnade i oktober 2012. Man marknadsför sig som Sveriges främsta köpcentrum.
Låtlista
Mellanrubrikerna är citat från följande låtar:
(Länkar till klipp på Youtube)
Copacabanana med Sean Banan
Euphoria med Loreen
Hollister Emporia diversity video med Louise Andersson och butikens anställda
Teardrops med Emmelie de Forest (Danmarks vinnarlåt)
You med Robin Stjernberg