UD uppmanar till Bangladesh-avtal
Svenska UD råder klädföretag att skriva under brand- och säkerhetsavtalet för textilarbetare i Bangladesh. Men Åhléns, Ica och Stadium avstår än så länge.
Efter att en textilfabrik i Bangladesh rasade och över
1 000 arbetare omkom upprättade internationella fackförbund i våras ett femårsavtal. Genom exempelvis oberoende inspektioner och utbildningar ska säkerheten öka där kläder sys.
H&M och Zara var snabba att skriva på. Nu har bland andra även Hemtex, Kappahl, Lidl, Lindex och Varner Group som äger bland andra Bik Bok och Dressmann, anslutit sig. Totalt har drygt 80 företag över hela världen skrivit på.
Utrikesdepartementet, UD, bjöd i juli in företag med tillverkning i Bangladesh för att få fler att ansluta sig. 24 företag kom och H&M berättade om sina erfarenheter. Det var efter mötet som Hemtex och Kappahl skrev på, däremot inte exempelvis Åhléns, Ica och Stadium.
– Vi avvaktar tills vi får en bättre indikation om vad det kommer innebära i pengar, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef på Åhléns.
Inte heller Ica har tagit ställning.
– Vi tittar över vad det skulle kräva för resurser och vad som kan åstadkommas. Jag kan inte säga när vi blir klara med det, säger Maria Smith, chef miljö/socialt ansvar på Ica.
På Stadium säger man att man med all säkerhet kommer att ansluta sig under hösten.
– Först måste vi diskutera konsekvenserna med våra leverantörer, säger Göran Larsén på Stadium och som är i Bangladesh under veckan.
UD kallar till ett nytt möte i höst.
– Detta är en av de största industriolyckorna i historien. Vi tycker att företag måste kunna garantera att de som arbetar i fabrikerna inte riskerar sina liv. Detta avtal om säkerhet är ovanligt, de som finns handlar mer om löner och arbetsvillkor, säger Bengt E Johansson som är CSR-ambassadör på UD.
Även Handels var på mötet och betonar vikten av textilarbetarnas rätt att engagera sig fackligt.
– Det ligger i vårt intresse att kläderna som de butiksanställda i Sverige säljer tillverkas under bra villkor. Det är de anställda som får ta emot kundernas skäll, säger Jannika Fahlander på Handels.