Juliana ska få garderoben att funka
Rätt kläder gör något med självsäkerheten. Åhléns personal shopper Juliana Cadavid tycker att det är roligast att hjälpa dem som kommer in i en urtvättad t-shirt.
När Juliana Cadavid var liten sydde hon egna kläder till sina Barbies. I lågstadiet fick hon en del av barnbidraget och köpte färgglada strumpbyxor och boots för pengarna. I dag när hon känner sig nere, klär hon upp sig och sminkar sig lite extra.
– Är jag lite deppig, då är jag lite finare. Det bär mig.
För Juliana Cadavid är kläder ren och skär kärlek. Hon jobbar som personal shopper på Åhléns city i Stockholm.
– Jag hjälper folk att hitta en fungerande garderob.
Hon har precis hjälpt en 48-årig man. Stammis och bekant privat. Han köpte chinos och pikétröjor. Juliana hade hellre sett att han valde mindre av det hon kallar gubbgrejer. Själv ska hon klä sig helt och rent. Annars finns ingen klädkod för personalen.
– Men jag måste se ut som det jag gör, vara välklädd.
Vanligaste kunden är en kvinna som behöver en jobbgarderob efter att hon varit föräldraledig. Hon har mest handlat barnkläder, kroppen har förändrats och det finns varken tid eller ork att svettas i provrum. Till Julianas favoritkunder hör paren. De som degat ihop och behöver en uppfräschning tillsammans. Eller kunderna som kommer tillbaka flera gånger per år. De som för varje gång får mer förtroende för henne och blir mer öppna för förslag. Överhuvudtaget de som inte ägnat kläder så många tankar.
– De som kommer in i en urtvättad t-shirt och för stora jeans och efteråt säger ”Jag visste inte att jag kunde bli så här snygg. Nu syns jag”. Och så får man en kram. De är de bästa.
Personal shopper-avdelningen ligger på översta våning. Plan 4. Med egen reception och bakom frostade glasdörrar. En vanlig dag har varje shopper tre inbokade kunder, tre timmar per kund. De börjar med en kaffe och intervju om stil, mått och behov.
– Klär du dig likadant på jobbet och privat? Vad tycker du om lila? Gillar du spets eller volanger? Prickigt, randigt, blommor? Vad har du för bh-storlek? frågar Juliana.
Handelsnytts reporter får en genomgång av sig själv eftersom Åhléns inte vill att vi är med under ett riktigt kundmöte. Juliana antecknar.
”Gärna mönster”.
”Ej rött eller rosa”.
”Ibland klänning, sällan kjol”.
När hon fått koll på läget tar hon med sig anteckningarna och sin klädhängare ut i varuhuset för att plocka ut plagg. Det brukar bli i en timma. Kunden får inte vara med.
– Till dig tänker jag ett par smala, lite coola brallor och en lös byxa. Några blandade överdelar och så kan jag pimpa med en klänning. Beroende på hur du kombinerar den kan den passa både till vardag och fest.
Juliana vet oftast direkt vart hon ska gå, trots att varuhuset består av små butiker i butiken. 1 000 varumärken ryms. Hon granskar ett draperat linne, tar med det. Håller en militärgrön klänning framför sig, den får också följa med. Ett par vaxade jeans och en leopardmönstrad t-shirt också. Så rullar hon vidare klädhängaren till nästa butik. Spanar, bläddrar mellan galgarna.
– Inte för gulligt, porrigt eller tantigt. Inte överklätt, inte underklätt.
På plan 4 har alla personal shoppers egna rum där kläderna provas. Tête-à-tête. Känsla av lyx. Men också ärliga omdömen.
– Nä, de där byxorna satt faktiskt inte bra på dig.
Någon enstaka gång har kunden velat att Juliana ska gå ut när kläderna ska av.
– Men de flesta märker att vi är professionella, vi blir inte fnittriga. Ibland får man vara lite psykolog. Det märks att kvinnors självbild är så himla manipulerad. Vem orkar liksom.
Vissa är misstänksamma. De tror att personal shoppers får provision och ska vara säljhetsiga. På Åhléns får de bara fast lön och att komma hit är gratis. Kunderna förutsätts dock handla för 7 000 kronor.
– Vi är väldigt opushiga, men de flesta handlar för mer. Ska man köpa enstaka plagg kan de som jobbar i butikerna hjälpa till lika bra.
De är nio personal shoppers i varuhuset. Nu är högsäsongen i gång och under september och oktober anställs två till. Uppåt 400 kunder kommer varje månad för att uppdatera höstgarderoben. De flesta som jobbar här började i någon av butikerna på Åhléns. Juliana var chef på Kookaibutiken när hon fick jobbet som annonserades internt. Hon har en fil kand i konst och har pluggat mönsterkonstruktion. Hon tycker att skillnaden mot att jobba i butik är stor. Att det krävs mer kunskap, intim kundkontakt och mer tid.
– Man måste ha koll på kläder ur ett bredare perspektiv än bara vad som är trendigt. Det handlar mer om passform, material och bemötande här. Vissa kunder är höga chefer, 50–60 år. Det krävs pondus för att de ska säga, ”du har rätt”.
Trots att Juliana jobbar med yta tycker hon inte att hon späder på utseendehetsen. Det handlar inte om att pressa in kunderna i ett snävt ideal. Hon vill genom kläderna få dem att känna sig tillfreds med sig själva som de är.
– Känner du dig snygg får du en annan utstrålning. Vi lever i ett samhälle där vi på 30 sekunder bildar oss en uppfattning om folk utifrån deras kläder. Gör du ett bra intryck cruisar du lättare genom livet än om du går i mjukisbyxor. Till den dag vi förändrat det är personal shoppers bra.
Fotnot: Av pressetiska skäl köpte Handelsnytts reporter inga kläder.
Så blir man personal shopper
Personal shopper, style advisor, stilrådgivare, stilkonsult, shoppingrådgivare -- namnen är många. Man kan jobba som det i vissa butiker, köpcentrum eller som fristående.
Det finns ingen formell utbildning, men stylistutbildningar kan innehålla personal shopping.
Tatjana Eriksson, chef på personal shopper-avdelningen på Åhléns i Stockholm säger:
"Vi efterfrågar först och främst erfarenhet från detaljhandel och kundkontakt. Man måste kunna hantera kunder i olika situationer, som i provrummet. Sen är det självklart meriterande om man pluggat mode eller inköp. Här har de flesta börjat på Åhléns. Några har dessutom jobbat med inköp och en del har utbildning i materiallära och färg."
Åhléns personal shoppers
Inom Åhléns finns personal shoppers på cityvaruhusen i Stockholm och Göteborg. I Stockholm jobbar åtta med mode och en med skönhet. Tre har heltid, resten deltid, som Juliana. Avdelningen följer varuhusets öppettider, men stänger över midsommar och jul.
Åhléns personal shoppers har samma kollektivavtal som de butiksanställda, alltså Handels. Enligt fackklubben har de inga lönetillägg. Däremot är de ofta duktiga säljare vilket ger poäng och högre pott vid lönesättningen.
Personal shoppers är en del av tjänstefieringen av butiksjobb, enligt HUI Research. Alltså att butiker erbjuder en tjänst när de säljer en vara, till exempel elektronikbutiker som åker hem och installerar tv:n, trädgårdsbutiker som har växtkurser och matbutiker som kör hem matkassar. Enligt HUI Research är tjänstefieringen nödvändig parallellt med utvecklingen mot att kunderna ska göra mer av jobbet i butikerna, till exempel genom självskanning.