Ett starkt möte i Ullared
Mycket har förändrats i Morgan Karlssons liv sedan han blev tv-stjärna i två succéserier. Jobbet som skräpansvarig på Gekås lager ger distans till kändislivet.
Tisdag morgon på Gekås centrallager. Kartonger och plastemballage ligger strödda på golvet i godsmottagningen, där nyuppackade täckjackor glider iväg på galgar längs en bana i taket. Morgan Karlsson lastar avfallet i en binge som han släpar till balmaskinen där plasten komprimeras till 300-kilospaket.
Annat var det i fredags kväll. Då minglade han med stjärnorna på Kristallengalan, nominerad till Sveriges finaste tv-pris.
– Jag är inte den som skryter på jobbet om att jag har varit på gala och pratat med Arne Weise. Det håller jag för mig själv, säger Morgan, som dock är märkbart belåten över att ha fått festa med SVT-legendaren från julaftonsprogrammen.
Att plocka skräp på godsmottagningen ger en behövlig balans till den glamour som också präglar Morgan Karlssons liv sedan han blev stjärna i två succéartade tv-serier.
– Jag vill aldrig låta det gå över huvudet. Därför har jag valt att vara kvar på lagret på halvtid.
Strix Television hade svårt att hitta anställda som agerade naturligt i tv när de började spela in reality-serien Ullared 2009. Morgan Karlsson var visserligen tystlåten, han undvek att titta i kameran och rörde sig lite långsamt. Men han var sig själv.
– Bilden som tv ger av mig är sann. Jag är en lugn, kyrklig person som är intresserad av ekonomi. Att jag har skjortan utanför och inte alltid kammar mig gör det bara mer äkta.
De som följt Kanal 5:s långkörare har fått se när skyddsombudet Morgan Karlsson synar arbetsmiljön på lagret, men också när han sköter trädgården till sin villa och mjölkar kor i sitt extrajobb på en lantgård.
Morgan och hans mer pratglada kollega Ola-Conny Wallgren blev snabbt två av Ullaredssåpans främsta profiler. På en Ålandskryssning sammanfattade Morgan livets mening: ”en stark ekonomi, ett starkt boende och en stark resa”.
Den djupt troende lagerarbetaren tycks ha blivit bönhörd. Hux flux var Morgan och Ola-Conny huvudpersoner i egna serien ”En stark resa” som har fört dem till USA, Japan, Sydafrika och Marocko. I säsong tre bilar de genom Europa. Kvällen före vårt möte visades parets äventyr i Rom, där de kastade önskemynt i Fontana di Trevi.
– Ola-Conny önskade sig tur i kärlek. Jag önskade att mina aktier ska gå bra. Det stämmer fint med tittarnas bild av oss.
Drömmen om en stark ekonomi har besannats, tycker Morgan. Någon direkt löneförhöjning har han i och för sig inte fått, trots att Gekås håvat in mångmiljonbelopp tack vare uppmärksamheten från tv-serierna. Men han får procent på de prylar med hans namn och bild som Gekås säljer: matlådor, t-shirts, örngott – och trosor.
Efter en halv dags skräpplockning sätter sig Morgan i sin svarta BMW. Den köpte han i förra säsongen av Ullared, och bilhandlaren gav honom rabatt och extrautrustning som tack för exponeringen.
– Det hör till kändisskapets guldkant, säger Morgan när han rattar sin glänsande sportbil från lagret till varuhuset.
Det är inte många kartonger med skurmedel han hinner packa upp på Gekås kem-avdelning innan kunder kommer fram och vill ta bild.
– Den sitter fint på Facebook! jublar Daniel Smiding från Karlskrona efter att ha förevigats med tv-stjärnan.
– Vad bra ni var i går! berömmer en tittare i förbifarten.
– Hej Morgan! säger Liselotte Nygren från Visby och lägger armen om honom medan maken Ingvar dokumenterar med mobilkameran.
När Morgan stöter ihop med Ola-Conny på brödavdelningen blir det än värre. Snabbt bildas en kö av kunder som vill plåta radarparet. Minst lika många låter föreviga sig tillsammans med de naturtrogna pappdockorna av Morgan och Ola-Conny som står utanför varuhusets restaurang.
– Ibland går jag fram till den som fotar papp-Morgan och frågar om jag får vara med, säger det levande originalet och ler så att prillan skymtar under överläppen.
Ett starkt självförtroende har vuxit fram under den osannolika personliga resa som den blyge lagerarbetaren gjort under sina fyra år som tv-stjärna.
– Innan var jag tystlåten och pratade mest om lantbruk och ekonomi. Skulle jag ut och dansa behövde jag dricka mycket. I dag är jag öppen och kan skoja med både kunder och kolleger. Och jag går ut nykter, för jag vet att jag blir bjuden på öl på krogen.
Han låter sig gärna bjudas upp, men har tackat nej till att medverka i TV4:s Let–s Dance.
– Jag vill smälta allt långsamt. Annars får hjärnan för mycket.
Ett par tre gånger i veckan får Morgan kärleksbrev från trånande tittare. De flesta blir dock obesvarade.
– Kvällstidningarna älskar att skriva att jag är ensam. Men jag vill inte ha ett förhållande på avstånd med någon som sett mig på tv. Om jag träffar en tjej ska det vara någon från trakten.
Ullareds-Morgans popularitet handlar mycket om att han uppfattas som äkta med sin lantliga sävlighet. Åtta säsonger som huvudperson i reality-tv har gjort honom medievan och mycket medveten om vilket intryck han ger. Han äger fortfarande varken mobiltelefon eller e-postadress, men har en fan-sida på Facebook som sköts av en kompis. På tv-resorna lommar han tafatt efter den babblande charmören Ola-Conny, men han har tidigare i livet besökt 40 länder, delvis finansierat av framgångsrika aktieaffärer.
Han är inte rädd att tv-bilden ska göra honom platt som pappdockan vid restaurangen.
– Nä. Jag tar det med ro och är mig själv.
Gekås Ullared
Gratisreklam värd miljoner
- Gekås i Ullared är Skandinaviens största varuhus.
- De har 4,5 miljoner besökare per år.
- 600 personer är helårsanställda.
- Under högsäsong jobbar 1 400 personer i varuhuset.
- TV-serierna har inneburit gratisreklam som bidragit till att öka Gekås omsättning med hundratals miljoner.
"Reklamvärdet är stort. Det hade inte varit dyrt för oss att betala 10 miljoner", säger Gekås koncernchef Boris Lennerhov som granskar och godkänner varje program före sändning. - Sedan Ullared började sändas 2009 ökade Gekås omsättning med nära 30 procent på tre år till 3,4 miljarder kronor. Varuhuset har byggts ut och kompletterats med bland annat eget hotell.
"Ullared" och "En stark resa"
Snubblande nära finaste tv-priset
Reality-serien Ullared handlar om kunder och anställda på lågprisvaruhuset Gekås. Premiärsäsongen 2009 beskrivs som Kanal 5:s hittills mest framgångsrika svenska program med tittarsiffror kring en miljon per avsnitt. Serien har även visats i Norge.
Femte säsongen av Ullared har spelats in i sommar. På Gekås begäran börjar den sändas först i januari nästa år, när varuhuset har lågsäsong.
Ullared kom på andra plats i realityklassen av tävlingen om det svenska tv-priset Kristallen 2013.
I "En stark resa med Morgan och Ola-Conny" besöker de två Gekås-profilerna resmål i hela världen. Serien började sändas 2012. Tredje säsongen har visats i augusti--september 2013.
Båda tv-serierna kan ses på webben via Gekås och Kanal 5.