Ica ser över sin logistik – 16 förlorar jobben
När Ica öppnade lagret i Jordbro fick andra företag sköta driften. Nu tar Ica över, men flyttar till Årsta. Lagerarbetarna får inte följa med.
– Vi vädjade om att det skulle betraktas som en övergång av verksamhet så att de anställda skulle kunna få följa med. Man kan tycka att det moraliskt och etiskt borde var så. Men det fanns inget lagligt stöd och Ica ville inte gå med på att se det som en övergång av verksamhet, säger Benny Lundgren, ombudsman på Transport i Stockholmsområdet.
Till Ica i Jordbro skickas kedjans egna varor som sedan transporteras vidare till butikerna i Stockholmstrakten. Många som arbetar där har jobbat åt Ica i flera år, sedan 2011 i Jordbro.
Men driften av Jordbro har hela tiden legat ute på entreprenad. Först skötte Bring den, sedan ett av Proffice dotterbolag, Proffice Logistic Solutions. Då tvingades de anställda byta till Transportfacket och deras kollektivavtal. Ob- och skiftersättningen sänktes.
Nu ser Ica över sin logistikverksamhet och flyttar spridningspunkten till Årsta, i början av 2014. Det blir högre ob- och skiftersättning igen, med Handels kollektivavtal.
Jordbro läggs ner och de 16 som jobbar sägs upp. Anledningen är att de varit anställda av Proffice. Och Proffice kan som entreprenör inte ställa krav på att deras personal får fortsatt anställning när kontraktet går ut eller avslutas.
Icas logistikchef Magnus Stadig säger att nedläggningen av Jordbro-lagret beror på att resvägen från lager till butiker är snabbare från Årsta än från Jordbro.
Varför kan lagerarbetarna i Jordbro inte få jobb på nya samlingspunkten i Årsta?
– Bemanningen i Jordbro har skötts av Proffice. Ica har inga egna medarbetare där, säger Magnus Stadig.
I Jordbro har det funnits inhyrda. Även de från Proffice men från ett annat bolag inom koncernen.
– De som vill har möjlighet att söka jobb som på inhyrda på Icas lager i Årsta, säger Anders Bäverås, chef för Proffice.
Bakgrund:
Byten av arbetsgivare och avtal
2011 tog Proffice helägda dotterbolag Proffice Logistic Solutions över verksamheten från Bring. Proffice hade avtal med Transport. De anställda på lagret skulle nu vara medlemmar i Transport och ha deras kollektivavtal, som har lägre ob- och skiftersättning än Handels avtal. Handels motsade sig bytet och menade att syftet var att få ett avtal som kostar mindre. Men avtalsbytet stred inte mot fackets egna regler.
De som jobbat som inhyrda på Proffice Industrial and Logistic har haft ett annat kollektivavtal, bemanningsavtalet.
De som kommer jobba på Icas nya spridningspunkt i Årsta kommer att ha Handels kollektivavtal.