KF-bossen vill styra schyst Coop
Det är skamligt att skippa kollektivavtal tycker KF:s ordförande Anders Sundström. Men det är främst kundens krav på schysta villkor som styr hans omsorg om de anställda.
– I det Norrbotten jag växte upp hade den lokala konsumentföreningen en stark ställning i samhället. När jag som ung startade en SSU-förening höll vi till i en nedlagd Konsumbutik. Konsum i Piteå hade också en stor grafisk avdelning som jag gärna besökte. KF fanns överallt, säger Anders Sundström.
Nu är han ordförande i KF:s styrelse med makt att fastställa företagets affärsidé och vision. I en tid av stora förändringar. Att KF nu krymper och fokuserar på att vara en dagligvarukedja bland andra ser han inte som ett nederlag.
– Vi finns ju inte till för att vara stora. Vi finns ju till för att göra kundnytta, säger han.
För de anställda tycker inte Anders Sundström att förändringarna behöver vara till det sämre.
– Coop vill vara en bra arbetsgivare. Det ligger i att vi är ett kundägt företag. Kunden har ett krav när de går in i en butik att de anställda behandlas schyst.
Men faktum är att villkoren för de anställda har förändrats. Mellan 2009 och 2012 mer än fördubblades antalet visstidsanställningar inom KF:s dagligvarugrupp. Många ute på arbetsplatserna vittnar om ett hårdare arbetsklimat.
– Tyvärr har vi en sådan utvecklig i hela Sverige i dag. Med dagens skattesystem är det dyrare att vara anställd än att driva företag.
Enligt Anders Sundström är situationen för de anställda en facklig och politisk fråga.
– Jag ställer mig bakom hårdare krav på arbetsgivarna, men kraven måste ställas på alla. Coop har inte råd att avvika från konkurrenterna.
Anders Sundström säger sig vara en stark anhängare av kollektivavtalet. Men hur ser det då ut på den egna bakgården?
Handelsnytt har i nr 11 skrivit om de demoföretag som visar varor i Coops butiker. Coop kräver inte att de ska ha kollektivavtal utan likvärdiga villkor. Inte heller den reklambyrå Coop använder sig av, Forsman & Bodenfors, har kollektivavtal.
– Jag tycker det är skamligt av dem. Under min tid som vd på Folksam lyckades vi driva igenom krav på kollektivavtal hos den byrå bolaget använde.
Anders Sundström håller med om att det borde vara möjligt att genomföra detta även i det här fallet. Särskilt med tanke på Vilken stor kund Coop är.
– Men vi möter en väldigt tuff motståndare i PR-branschen. Jag vågar inte lova att vi lyckas. Det tog väldigt lång tid på Folksam, säger han.
Demoföretagen anser han sig veta för lite om för att våga uttala sig om varför de saknar avtal.
– Det kanske är väldigt små företag ute i bygderna
På frågan varför man ska vilja jobba på just Coop svarar han spontant att det verkar vara väldigt roligt att jobba i dagligvaruhandeln. Att man där till skillnad mot i sällanköpshandeln möter samma kunder ofta och kan skapa en relation till dem.
– Vår profil är ju också socialt ansvarstagande. För arbetsmiljön men också för miljön. Det innebär ett ställningstagande jag tror att man uppskattar som anställd.
Själv handlar han oftast på Coop. I hans närbutik på Kocksgatan på Södermalm i Stockholm är han hej med de anställda, även om han inte tror att de har en aning om vem han faktiskt är.
– Men du kan säkert komma på mig med att handla på andra butiker ibland. Det gör jag ibland Och det tycker jag nog faktiskt att jag borde göra för att hålla koll.
Mer om
Anders Sundström
Född: 1952 i Hudiksvall
Yrkesbakgrund: Har en bakgrund som socialdemokratisk arbetsmarknadsminister och senadre vd för Folksam. Förutom sitt ordförandeskap i KF är han även ordförande i Swedbanks styrelse.
Känd Kusin: musikern Bo Sundström, Bo Kaspers Orkester
Senast lästa bok: Humlan som flyger, berättelsen om Stefan Löfven
Hade jag jobbat med om jag fått göra något helt annat: Kan inte komma på något jag hellre vill göra. Tycker att jag alltid har fått hålla på med många roliga saker.
Den idealiske Coop-anställde: Det är en som älskar kunden.