Polfärskt vill sänka provision efter AD-dom
En dom i Arbetsdomstolen gav två chaufförer rätt till matpengar när de är ute och kör. Nu vill företaget sänka deras provision.
I somras gav en dom i Arbetsdomstolen två brödchaufförer på Polfärskt rätt till måltidsersättning på 88 kronor om dagen när de är ute på vägarna. De jobbar med att köra ut bröd till butiker i Stockholmområdet och hinner inte åka till lagret för att äta lunch.
Polfärskt har börjat betala, men kontrat med att säga upp alla lokala löneavtal på de 25 arbetsplatserna i landet.
– Företaget hotar med att sänka provisionen om de ska betala måltidsersättning. Oansvarigt, säger Hans Boberg på Handels i Stockholm.
Fackliga förhandlingar pågår runt om i landet och lösningarna kan komma att variera.
– Vi har inte råd att höja lönerna, det är inga underbetalda personer vi pratar om. Och garantilönen på som lägst 23 800 kronor kommer vara oförändrad, säger Polfärskt vd Hans Jacobson.
På Handels i Stockholm har man efter Arbetsdomstolens dom fått många andra ärenden om matpengar som inte betalas ut. De anställda jobbar med allt från att åka till butiker och packa upp godis till att serva kaffeautomater.
– Det kan handla om 1 900 kronor i månaden, säger Hans Boberg.
Arbetsgivarna ifrågasätter att domen gäller dem och förhandlingar pågår med flera företag. Inga överenskommelser är klara än.
Stora företag med egna chaufförer, som Dagab och Martin & Servera, betalar måltidsersättning. En annan lösning är Rikskuponger som Selecta har.
Läs tidigare artiklar:
”AD-dom ger chaufförer rätt till matpengar”
”Vill man sitta bakom ratten och äta?”
Fakta
88 kronor om dagen
• Kollektivavtalen för lager- och butikspersonal, Partihandels- och Detaljhandelsavtalet, ger anställda rätt till måltidsersättning när de "på grund av resa utanför ordinarie tjänstgöringsort inte kan äta sin huvudmåltid för dagen på vanlig tid och plats".
• Man får 88 kronor om man varit ute minst fyra timmar och hela matrasten infaller då. Man kan också få ersättning för kvällsmål om resan varat mer än tre timmar efter ordinarie arbetstid och man inte kunnat äta på tjänstgöringsorten före resan.
• Vad som menas med "tjänstgöringsort" och "vanlig tid och plats" specificeras inte och blir en tolkningsfråga.