Färg, form och goda råd
Ny skoterdyna eller trendig inredningsdetalj -- ska du sy något kan Anna Berggren på Ohlssons Tyger i Skellefteå hjälpa till.
Det där galontyget, håller det för att klä en skoterdyna?
Det är måndag morgon. Anna Berggren har ganska nyss öppnat på Ohlssons tyger i Skellefteå och kunderna droppar redan in. Någon dröjer vid rullarna med tyg. Funderar och känner. En annan dyker ner bland stuvbitarna för ett spontanköp.
De flesta söker sig mot disken i behov av Annas expertis. Och jo – visst håller galonen för skotern. Den är slitstark och tål kylan.
För att jobba här behöver man ha god materialkunskap. Vilka tyger, knappar, band och blixtlås passar för vad? Vissa kunder är lite mer förvirrade än andra. Till exempel de som frågat efter fårskinn eller läder på metervara.
En anställd på Ohlssons tyger behöver också ha känsla för färg och form. Många som kommer in här vill ha smakråd.
– Det händer till exempel att de kommer med en tapetbit och undrar hur de ska tänka när de syr gardiner eller klär om möbler, berättar Anna.
Just heminredning ligger Anna Berggren extra varmt om hjärtat. Innan hon började i butiken för sex år sedan har hon bland annat gått på vävutbildning i Dalarna och studerat konst och konsthantverk på folkhögskola i Burträsk. Till sitt eget hem har hon sytt mycket gardiner, kuddar och dynor.
Ohlssons Tyger har 16 butiker runt om i landet. Senast öppnade en ny butik i Malmö. Även om företaget är detsamma så verkar det finnas vissa lokala skillnader.
– Jag har hört att det är mer mode söderut. Här uppe är folk mest intresserade av heminredning. De vill ha fint hemma.
Många av dem som kommer in och ska sy saker till hemmet är direkt inspirerade av något av alla de inredningsprogram som går på tv. Anna Berggren och hennes arbetskamrater tittar själva och det händer att det kommer in folk redan dagen efter och vill sy någonting som de sett.
– Det var till exempel en dam inne som sett en snygg sittpuff på tv och ville ha hjälp med att välja textiler. Senare kom hon faktiskt in och visade en bild i mobilen av hur den blivit. Jättesnyggt blev det.
Anna Berggren visar runt i butiken bland metervara, som förr var i princip det enda som såldes och nyare inslag som färdigsydda gardiner och kuddöverdrag. Det senaste nytillskottet i den här butiken är garner. Det är inne med stickning och virkning bland både stora och små.
Butiken ger ett prydligt intryck. Att det ser snyggt ut är kanske extra viktigt just för Anna Berggren som ansvarar för skyltningen.
– Vi har ganska små skyltfönster, men vi skyltar ju också på flera ställen inne i butiken. Det vi hänger upp är ju också det vi säljer.
Hon pekar på en gardin med små rödhakar på, som jag redan under första timmen sett två kunder ta med sig hem.
Anna Berggren är glad över det förtroende hon fått. För det första är det inspirerande och roligt att dekorera och göra fint. Men hon känner också att det är viktigt att få ta ansvar på sin arbetsplats. Det gör det meningsfullt.
– Men ibland, när vi har mycket nytt att plocka upp och så, då hinns det inte med. Det är frustrerande. Jag blir jätteirriterad när det inte ser snyggt ut i skylten, säger hon med ett leende.
Att hålla ordning är en viktig del av arbetet på en tygbutik av fler anledningar än de rent estetiska. Varje dag innan öppning måste det dammsugas bakom disken. Golvet moppas varje kväll. Tappar man en tygrulle på golvet får den inte bli smutsig. Och det blir mycket damm och skräp när man klipper i tyg.
En gång i veckan ska utrymmet bakom disken, där bland annat knappar, blixtlås och band finns, torkas av.
– Städrutinerna är bland det första man lär sig när man kommer ny här, berättar butikschefen Susanne Holmgren. Det är extra besvärligt på vintrarna när det säljs mycket syntetpäls. Det är inte ovanligt att man precis städat runt disken och så vill den första kunden köpa päls. Då är det bara att städa om sen.
Många av kunderna är stammisar. Mellan varven kommer folk in och visar upp sina alster. Många är glada och tacksamma för hjälpen. Men ibland får personalen fortsätta undra vad det skulle bli av det där tyget som de sålde.
– En gång var Brolle Junior (en artist; reds anm) inne och köpte en hel rulle med röd krossad sammet. Det har vi funderat mycket på, skrattar Anna Berggren.
Mycket av de tips Anna ger kommer från en kund. För det är inte bara kunderna som lär sig av de anställda. Tvärtom är många kunder riktiga experter.
Anna Berggren uppskattar de möten hennes arbetsdag innebär.
– Det enda som kan vara jobbigt är när man känner att man inte hinner med. Man vill ju hinna hjälpa alla. Och på söndagar till exempel är man ofta ensam. Då kan det bli svårt. Men vi har väldigt snälla kunder.
Anna Berggren jobbar var fjärde söndag och varannan lördag. Vissa vardagar är hon ledig. Ingen av de fyra schemalagda anställda på butiken, inte ens butikschefen, jobbar heltid. Anna kommer upp i 75 procent. Och det är svårt nog att hinna med fritiden som det är tycker hon. Hade hon mer tid skulle hon nog sy. Men problemet handlar inte bara om tid. Sömnad tar plats.
– Symaskinen ska fram på köksbordet och så. Och sen är det dags att äta och då
Men nästa år ska Annas två söner få nya rum på husets övervåning. Då blir det plats för att göra verklighet av drömmen – ett eget syrum. Då tänker hon även försöka utveckla sina talanger.
– Då ska jag pröva på att sy mina egna kläder. Kanske en jacka. Det vore kul.
Fakta
Ohlssons tyger
Kedjan har 16 butiker och en webshop.
Företaget har sammanlagt cirka 120 anställda på hel- och deltid.
Första butiken startades i Umeå av Birger och Majbritt Ohlsson 1971.
Senaste butiken öppnade i Malmö hösten 2013.
Huvudkontor och centrallager finns i Umeå.