Vanligt att butiker synar anställdas väskor
Det är vanligt med hemgångskontroller inom detaljhandeln.
Elgiganten, Kappahl, Lindex och Indiska har kontrollerat sina anställdas väskor vid hemgång sedan start. Ikea har gjort det åtminstone ”under mer än tio år” och Gina Tricot ”i alla fall under några år”.
Hemtex införde kontroller på sina egenägda butiker 2007 och ÖoB (läs tidigare artikel) införde det förra året. Även modeföretaget Bestseller planerar att införa hemgångskontroller på butikskedjorna Jack and Jones, Vila, Name it, Vero moda och Pieces inom det närmaste halvåret.
Stadium har förhandlat med facket om hemgångskontroller men det är oklart i vilken omfattning de genomförs i praktiken. Rikard Gustavsson, ordförande för handelsklubben på Stadiums butik i Borås, har till exempel aldrig varit med om att få sin väska kontrollerad under sina snart åtta år som anställd i butiken.
– Det är skönt att vi inte har råkat ut för det, att man slipper bevisa sin oskuld när man går hem från jobbet. Det känns bra att företaget litar på en. Det ger en positiv och ömsesidig känsla av respekt på jobbet, säger han.
Rusta har tidigare haft hemgångskontroller men slutade med dem för ett år sedan.
– Vi befinner oss i en fas där vi ska utvärdera hur vi ska göra med många säkerhetsfrågor. I dagsläget är det inte aktuellt att införa hemgångskontroller igen. Vi ser inget behov av att göra det, säger Cecilia Gärdestad på Rustas presstjänst.
H&M hänvisar till kedjans policy om säkerhetsfrågor och vill av säkerhetsskäl inte svara på frågan om de har hemgångskontroller för sina anställda.
Svensk handel:
Stölder från anställda och ägare minskar
Det totala svinnet i detaljhandeln var 9 miljarder kronor under 2013, enligt siffror från arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Av det, hävdar organisationen, var andelen internt svinn, stölder från anställda och ägare, 18 procent. Det skulle innebära en minskning jämfört med 2010 då motsvarande siffra påstods vara 24 procent.
Svensk Handels siffror visar samtidigt att andelen externt svinn, till exempel kundstölder, och administrativt svinn, till exempel felaktig bokföring, ökade från 76 till 82 procent under perioden.