Under förbundets uppsökarvecka kontaktades 12 645 anställda på 6 933 arbetsplatser. Samtidigt sökte 605 anställda medlemskap i förbundet.

Resultatet är något lägre än förra årets uppsökarvecka vid samma tid. Det är också lägre än det som förbundet förväntade sig inför veckan, och som Handelsnytt tidigare skrivit om (läs tidigare artikel).

– Det har varit lite färre uppsökare ute i år och det kan vi inte rå för, influensan bet hårt i vissa avdelningar, förklarar Stefan Carlén, verksamhetschef på Handels.

Men trots det är han jättenöjd.

– Om vi hade haft fler uppsökare hade vi till exempel kunnat nå målet att värva mellan 650 och 700 medlemmar. I år har varje uppsökare värvat fler medlemmar än någonsin. Och det har aldrig tidigare varit så lätt att värva nya medlemmar.

Bilden av att Handels uppsökare i år har mött ett större engagemang för facket än tidigare delas även av Gunilla Johansson från förbundets avdelning i Malmö.

– Vi märkte ett större intresse för facket den här veckan än vad vi har gjort tidigare uppsökarveckor. Det har hittills inte varit något år som vi till exempel fått så mycket frågor från medlemmar som i år. Man har frågat om allt från schema och arbetstider till löner, säger hon.

I Handels avdelning i Malmö kontaktades under veckan flest anställda och flest medlemmar värvades. I avdelningen valde drygt 70 anställda att bli medlemmar i förbundet.

 

FAKTA

Särskilda veckor för att nå ut extra på arbetsplatserna

I början av varje år har Handels en särskild vecka, vecka 6, när förbundet försöker nå ut extra till anställda på förbundets områden och till exempel värva nya medlemmar. Sedan förra året har förbundet även en uppsökarvecka under hösten, under vecka 37.