Konsumentföreningen har haft tuffa år och har nu sagt upp fyra anställda i sina 15 butiker. Förutom uppsägningarna kommer sex till åtta anställda som går i pension inte att ersättas. Dessutom ska butikerna dra ner på timmar motsvarande drygt fyra heltider.
– Folk är oroliga, värst är det för de ensamstående med barn, säger Anna Gustafsson, klubbordförande på Coop Extra i Oskarshamn, som jobbar 27 timmar i veckan som frukt- och gröntansvarig.

När man sagt upp personal har man inte bara sett till anställningstid utan också kompetens. Tjänsterna som är kvar omskapas och tillsätts i de större butikerna efter att anställda fått önska vad de vill jobba med. Om flera vill ha samma jobb går man efter anställningstid och kompetens. Några får byta butik. I slutet av februari ska den nya bemanningen vara i hamn.

Bakgrunden till förändringarna är bland annat att konsumentföreningen behöver öka lönsamheten och modernisera sig.
– Många av våra butiker har funnits länge och en hel del tjänster är tillsatta långt tillbaka i tiden. Vi behöver anpassa organisationen efter dagens handel, säger konsumentföreningens vd Jerry Svennerlind.

Även andra konsumentföreningar stångas med minussiffror. Tre personer har fått sluta på Coop i Långsele, som är en egen konsumentförening, och fler uppsägningar kan bli aktuella. Ett alternativ är att föreningen går samman med Coop Nord, uppger ortens tidning allehanda.se.

Fakta

KF Oskarshamn 

Konsumentföreningen Oskarshamn har 15 butiker och runt 220 anställda från Vimmerby i norr till Mönsterås i söder.

Fakta

Kompetens före anställningstid 

När en arbetsgivare säger upp personal ska de som varit anställda kortast tid sägas upp först -- sist in först ut -- enligt lagen om anställningsskydd, las.

Arbetsgivaren och facket
kan dock komma överens om att göra avsteg från las-listan och upprätta en avtalsturordningslista, som i fallet Konsumentföreningen Oskarshamn. Vanliga skäl till avsteg är att företaget vill behålla viss kompetens eller unga anställda.