Svårt få rotation att fungera
Kassajobbet sliter på kroppen när köerna ringlar och det är högt tryck. Efter två timmar ska man byta till andra arbetsuppgifter. Men i praktiken funkar det sällan.
Kroppen tar stryk av kassajobb, av att upprepa samma rörelser gång på gång. Dra varor, skanna, lämna kvitto. På Gekås i Ullared är kassan som ett löpande band. Genom de 69 kassorna passerar 122 miljoner varor varje år.
– Det är inte som att sitta i en kvartersbutik direkt, mer som en industri. Ska du på toaletten måste det komma en avlösare, säger Roger Bråberg, fackklubbens huvudskyddsombud på Gekås.
Redan för tre år sedan krävde Arbetsmiljöverket bättring i varuhusets kassor. Att ingen skulle sitta längre än två timmar i sträck och fyra timmar per dag. Sen ska man jobba på en annan avdelning för att få variation.
– De flesta sitter fortfarande hela dagar och får problem i axlar, nacke och rygg. Vi har rast efter två timmar och kan resa oss om det är lugnt, men oftast är det fullt ös, säger Roger Bråberg.
En svårighet är att få med alla anställda på förändringståget. Vissa är trygga i kassan, gillar kundkontakten och vill inte ut på golvet. Och många på golvet vill inte till kassan och jobba med pengar och horder av kunder.
– Målet är att rotera mer, men vi har ont om kassakunnig personal. Vi hade ett svep med utbildning i höstas och fortsätter kontinuerligt. Vi har ingen deadline, det är viktigt att det får ta tid och att alla känner sig bekväma, säger Malin Helde, vd för Gekås Ullared.
Det är inte bara Gekås som bryter tidsgränserna i kassan. Handelsnytt har gjort en rundringning till andra varuhus och stormarknader. De anställda vittnar om att passen blivit tuffare och längre allt eftersom det dras in på personal och färre kassor hålls öppna.
På Coop Forum i Uddevalla sitter man tre timmar innan man får rast. Att växla mellan kassan och andra arbetsuppgifter är inte schemalagt utan upp till en själv. Om det är lugnt kan man fylla på godis och plocka varukorgar i närheten. Och de i kassan och självskanningen kan byta plats med varandra. Kassachefen tycker det fungerar bra. Fackklubben håller inte med.
– Är det kö sitter du vackert där du sitter. En fungerande rotation ska vara schemalagd, säger vice klubbordförande Marie-Louise Ekberg.
Vid förändringar som uppsägningar, ombyggnader eller en ny chef sätts lätt arbetsrotationen på undantag till förmån för det mest akuta, visar vår rundringning.
– Rotation kan vara inlagt bara för att det ska se snyggt ut på schemat, sen följs det inte. Det känns som att kassapersonalen prioriteras minst, säger Sonja Vicentijevic, huvudskyddsombud på Ica Maxi Arlandastad, med ny ägare sedan årsskiftet.
Ica Maxi i Linköping har ett ”kompissystem” för att få det att fungera. Man får ett namn på en person på en annan avdelning som man ska byta med under dagen. Där och på många andra butiker roterar man bara inom kassaområdet – kassa, självskanning och förbutik. De andra har lärt sig kassan bara för att rycka in vid köer.
Liksom på Gekås berättar många anställda att en del av motståndet till rotation kommer från personalen själv. Främst från golvet.
– Kassan ses som skitgörat och det anses finare att vara på en avdelning. Men ska man orka jobba hela livet är det rotation som gäller, säger Marie-Louise Ekberg på Coop Forum Uddevalla.
Två frågor till...
...Stefan Carlén, Handels förbundsekonom, om hur osäkra anställningar leder till sämre arbetsmiljö!
Hur påverkar osäkra och tillfälliga anställningar butikernas arbetsrotation?
-- På arbetsplatser med många osäkra anställningar ser vi att det oftare är brist på personal. Det försvårar en schemalagd rotation. Eftersom det måste finnas folk i kassan blir det långa pass där och färre på golvet.
Så man sparar personalkostnader på att skippa rotationen?
-- En slimmad organisation leder bara till kortsiktiga vinster. Det man sparar förlorar man på 5-10 års sikt eftersom kunderna väljer andra butiker med högre service.
Rotationens fördelar
Färre skador om man varierar arbetsuppgifter. Bra också ur ett jämställdhetsperspektiv. I dag jobbar flest kvinnor i kassan och får
mer arbetsskador än män.
Ger kompetensutveckling och en helhetsbild av butiken.
Lättare att få heltid om man jobbar på flera avdelningar.
Kan täcka upp för varandra vid sjukdom.
Svårigheter med rotation
Kan bli flängigt att jobba på flera avdelningar.
Man tar inte samma ansvar när man byter mellan avdelningar.
Schemaläggningen blir svårare.
DETTA GÄLLER
Max fyra timmars arbete i kassalinjen
Är kassaarbetet ensidigt upprepat och starkt styrt får man jobba där max 4 timmar/dag. Efter 2 timmar ska man ha 20 minuter rast eller byta arbetsuppgifter. Att byta mellan vänster- och högerkassa räcker inte, men att stå i självskanningen/utcheckningen kan vara tillräckligt. Meningen är att du ska variera mellan att sitta, stå och gå. Rotationen ska schemaläggas.
De som jobbar 2 dagar/veckan eller mindre kan undantas tidsgränserna.
Ensidigt upprepat arbete = när du upprepar samma rörelser, det är konstant kö och korta avbrott mellan kunderna. Starkt styrt = svårt att påverka saker som inflöde och om man kan gå ifrån.
Det förekommer främst i butiker med över 20 anställda. Annat kassaarbete får man ha 7 timmar/dag.
Källa: Arbetsmiljöverket
Så gör du om du har för långa pass
Vänd dig till arbetsgivaren eller skyddsombudet på arbetsplatsen.
Om inget händer eller om det inte finns något skyddsombud, vänd dig till Handels eller Arbetsmiljöverket. De kan komma och göra en riskbedömning och ställa krav på åtgärder.
Arbetsmiljöverket kan i slutändan straffa butiken med förbud och böter.