Inte bara män på restauranggrossist
Martin & Servera uppmanar kunder och leverantörer att öka mångfalden. Tillsammans med facket har företaget självt börjat arbetet för att få fler kvinnor och personer med utländsk bakgrund på chefsposter.
Varje år har restauranggrossisten en tävling för sina kunder och leverantörer för att lyfta frågor om hållbarhet och ansvar. I år handlar det om att öka mångfalden.
Martin & Servera har gett sig själva utmaningen att fördelningen män och kvinnor på ledande positioner år 2020 ska ligga på mellan 40 och 60 procent. Andelen chefer med utländsk bakgrund ska vara 20 procent. I dagsläget är fördelningen kvinnor och män 30/70. Siffror för personer med utländsk bakgrund finns inte för tillfället.
– Vi är medvetna om att vi har långt kvar innan vi når våra mål. Arbetet har dock startat med full kraft och vi har tagit fram en ambitiös handlingsplan för mångfald för att påbörja förändring redan under 2015. Martin & Serveras medarbetare ska spegla samhället och den bransch vi verkar i, säger marknadsdirektör Kristina Ossmark.
Jordin Williams, klubbordförande på Martin & Serveras lager i Årsta och terminal i Västberga, uppskattar satsningen.
– Jag tycker att företaget ligger i framkant. Facken har bland annat fått vara med och ta fram en mångfaldspolicy och vi har en samsyn med arbetsgivaren i dessa frågor. Här har ledningen engagerat sig och har man inte dem med sig är det svårt att genomföra, säger han.
Handelsklubben har själva haft en ”Alla medlemmars kurs” med fokus på mångfald för sina 60 medlemmar på arbetsplatserna. Klubben försöker dessutom påverka till exempel vid chefstillsättningar, där de är involverade i rekryteringen.
– Vi kan säga stopp om de vill anställa någon direkt och säga att de ska sätta ut en internannons så att fler får chansen att söka. Annars finns risken att en vit medelålders man anställer en vit medelålders man, säger Jordin Williams.