Värvningskampanjen i full gång
Fyra nya medlemmar och en förtroendevald som behöver prata av sig. Handelsnytt följde med facket en timme i köpcentret Stinsen i Sollentuna.
Denna vecka är Handels ute på tusentals arbetsplatser i landet för att värva medlemmar och prata kollektivavtal. Vi hängde med ett glatt gäng förtroendevalda och anställda till köpcentret Stinsen i Sollentuna. Målet för dagen är att ha kul.
– Vi ska prata med medlemmar och de som inte är med i facket. Det är kul när man känner att man gör skillnad. Att ge dem verktyg att förändra på arbetsplatsen och makt över sina anställningar, säger Liselotte Lindberg, verksamhetsassistent på Handels Stockholmsavdelning.
Hennes kollega Jovan Sandberg har ett enkelt värvningsknep.
– Jag är mig själv och jag är som dem jag pratar med, säger han.
Första värvningsförsöket går dock inget vidare. En butiksanställd har haft besök av facket tidigare men vill inte gå med den här gången heller. Jovan Sandberg berättar efteråt att sådana situationer gör honom irriterad.
– Den här personen vet om hur viktigt det är med kollektivavtal och har alla försäkringar och ersättningar som facket förhandlat fram men vill inte vara med. För mig handlar facket om solidaritet, det betyder allt, säger han och visar upp en av alla sina tatueringar – ordet solidaritet inpräntat i rött på vänsterarmen.
Bättre går det i nästa butik. Även där har andra fackliga företrädare varit på besök. Tjejen som jobbar säger att hon funderat på att gå med men inte kommit till skott än.
– Då tar vi tag i det på en gång. Jag har alla papper här, säger Liselotte Lindberg, verksamhetsassistent på Handels Stockholmsavdelning, och Jovan Sandbergs parhäst denna förmiddag.
På nästa butik, Gina Tricot, behövs inga övertalningsförsök. Josefine Lindstrand, säljare, är redan med i Handels och har precis anmält sig som butikens skyddsombud.
Hon ställer frågor om olika fackliga utbildningar.
– Skyddsombudsutbildningen är bra. Den handlar bland annat om jämställdhet, rån, hot och våld. Men det roligaste är att träffa andra i samma situation, det är skönt att känna att man inte är ensam, förklarar Liselotte Lindberg.
Paret hinner också med en pratstund hos Seval Ayata, en facklig kollega på Scorett som de känner sedan tidigare. Hon tipsar om medlemmar i andra butiker som vill gå utbildningar och ventilerar ett par frågor som hon funderat på.
– Ibland kan det vara skönt att bara prata av sig med någon som också fackligt engagerad. Man sitter inte på alla svar själv, säger Jovan Sandberg.
Efter en timme möter han och Liselotte Lindberg upp sina tre andra kolleger som besökt butiker på nedervåningen i köpcentret för att summera. Det blev fyra nya medlemmar på en dryg timme. Och dagen är långt ifrån över.
FAKTA HANDELS MÅL UNDER VECKA 6
Handels har två årliga uppsökeriveckor. Under vecka 6 i år är målet att:
7-8 000 arbetsplatser ska få besök.
Handels ska prata med 15-20 000 personer.
6-700 nya medlemmar ska rekryteras.
200-250 uppsökare ska vara ute på olika arbetsplatser varje dag.