Elsa Lindström jobbar på Åhléns City i Stockholm, där hon bland annat säljer klädmärket Rodebjer. Trots att hon blivit utnämnd till Årets butiksäljare internt är hon chockad över nomineringen till Retail Awards.
– Det är jättehäftigt! Nu har jag äntligen förstått att det är sant. Först tänkte jag att, inte kan väl lilla jag, vad har jag gjort för att förtjäna detta?, säger hon.

Hon började på Åhléns som extrajobbare vid jul, men trivdes så bra att hon blev kvar. Nu funderar hon på att utbilda sig till något inom handeln, till exempel butikschef.
– Förut visste jag inte vad jag ville bli. Men nu känns det som att jag har hittat hem. Service är roligt, att få jobba med människor. Jag har bra kolleger och i ett så här stort varuhus händer det alltid något kul.

Fredrik Schoultz jobbar som säljare på JC i Umeå. Även han är förvånad över utnämningen, trots att också han lokalt blivit utsedd till Årets butiksäljare i Umeå.
– Det är helt sjukt! Först trodde jag att det var ett skämt så jag höll på att radera mejlet med nomineringen. Men att få vara med och tävla i Stockholm är en bekräftelse på att man gör ett bra jobb.

Fredrik Schoultz började sin säljkarriär redan som liten med att sälja sina leksaker till kompisar. Som prao-elev på Ica lät han inte kunderna handla i fred utan försökte pracka på dem falukorv.
– Trots det har jag aldrig sett mig som en säljare. Jag jobbar inte på provision utan gillar kontakten med människor – och jag tror att ärlighet varar längst.

Vinnarna i Retail Awards presenteras på Cirkus i Stockholm den 11 maj. Årets butikssäljare är en av flera kategorier. Övriga är exempelvis Årets butik, Årets butikskedja, Årets e-handel.

 

Fakta

Retail Awards arrangeras av tidningen Dagens Handel och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.

Den 11 maj utses vinnarna i 12 olika kategorier inom handel på Cirkus i Stockholm.

Fakta

Elsas bästa tips

Var dig själv
Det är viktigt att känna att man kan vara sig själv och hitta sitt eget sätt att sälja. Jag har kolleger som jobbar på helt andra sätt än mig men säljer lika mycket.

Inget misslyckande om du inte säljer
Bli inte ledsen om det inte blir ett köp. Har man bemött kunden bra så har de en skön magkänsla när de går därifrån och vill garanterat komma tillbaka. Att skapa relationer med kunderna är viktigt.

Lyssna
Lyssna, ställ mycket frågor, var intresserad av människan. Jag tror att en bra säljare inte pratar så mycket utan mer lyssnar på vad kunden vill ha.

Fredriks bästa tips

Humor
Ha glimten i ögat. Du säljer inte produkter utan en känsla. Det gäller att känna av vad du har för typ av kund framför dig.

Bemöt alla lika, oavsett utseende, kön eller religion
Jag har en del tatueringar och folk brukar tänka, vad är det här för freak? När jag var på Apoteket ringde de väktare för att de trodde att jag skulle sno en nässpray. Tur då att jag känner alla väktare.

Var ärlig
Du vill inte att kunden ska komma hem och se sig i spegeln efter att ha köpt ett par jeans och tänka ”mitt arsle ser ju ut som en wide screen-tv”. Då är det bättre att säga till kunden att de kanske ska vänta med att köpa jeansen tills vi får in en bättre modell. Då får du kunder som kommer tillbaka.