Välkommen till framtidens butik
Ett digital-tänk är ett måste för handeln i dag. De anställda behöver inte vara rädda att förlora jobben. Tekniken är en statushöjning, menar Svensk Handel, som tar emot i Framtidens butik i Almedalen.
Framtidens butik är en utställning om de digitala satsningarna som finns i handeln och går att besöka under Almedalsveckan på Gotland.
– Vi vill visa på den förändring som sker inom handelsbranschen. Handeln är en modern arbetsplats i framkant. Det är ett måste att ha ett digital-tänk i dag. För medarbetarna innebär det möjlighet till kompentensutveckling. Det kommer inte behövas färre anställda, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel och passerar en maskin som sänder ut citrondoft.
– Det gör att det luktar fräscht, säger han.
I butiken finns också en stor digital skärm. Den fungerar som en orienteringskarta. Genom att skriva in vilken vara man letar efter kan man hitta den direkt, i stället för att irra runt i butiken.
– Säg att du till exempel vill ha laktosfri mjölk men inte vet var hyllan är, då kan du klicka dig fram via skärmen.
Men den fysiska butiken kommer inte försvinna. Det är snarare så att den digitala utvecklingen gör att den fysiska butiken kan möta e-handel. Det menar i alla fall Jonas Arnberg. Han tror inte heller att antalet anställda kommer att bli färre i och med fler och bättre tekniska lösningar.
– För medarbetarna kan den digitala utvecklingen betyda utbildning och kompetensutveckling. Den kan också vara ett stöd för att ge bra service. Man kan tipsa om vad andra som köpt en vara har köpt mer, eller få tips på liknande varor som kunden kan tänkas gilla. Den digitala utvecklingen kan absolut vara statushöjande för både anställda och branschen. Tekniken bygger också på att människor med kompetens finns. Däremot kanske inte lika många behöver arbeta i kassan längre, säger han.
I framtidens butik kommer det även finnas möjlighet att skanna varor och se hela produktionsledet. Skannern visar tillverkningsland, vilket företag som producerat varan och arbetsvillkoren för de anställda i landet.
– Detta är ett led i buykotting, handla rättvist, i stället för bojkotting. Men man kan också se om det är någonting i produkten som kunden kan vara allergisk mot, säger Jonas Arnberg.
I dag används tekniska lösningar som betalning via mobil och doftspridare. Andra saker som webb-butik i butik, där kunden klickar fram beställningen men kan få stöd och råd av personal på plats, och den digitala orienteringskartan är på väg.
Scannern används i dag av ett företag, Indiska. Det är främst större kedjor som har ett digitaltänk, menar Jonas Arnberg men poängterar att de små butikerna inte kan blunda för utvecklingen.
– I dag googlar kunderna innan de går till butiken. Finns du inte på nätet alls då förlorar du potentiella kunder. Den digitala utvecklingen går också så snabbt så snart kommer de mjukvaror som behövs inte vara så dyra heller.