”Kunderna visar en fantastisk sympati”
Ett varuhus i sorg hittar tillbaka till vardagen. Efter knivattacken på Ikea i Västerås kramas både kunder och personal.
Det har gått två veckor sedan Ikea öppnade efter knivdådet då två personer mördades inne på husgerådsavdelningen. Utanför vajar flaggan åter på hel stång. Kondoleansbordet vid entrén har tagits bort.
– Vi har glädjen igen, ännu bättre sammanhållning, ännu mer kärlek. Och mycket kramar, säger fackklubbens ordförande Lena Axén Söderberg.
Hon jobbade nio dagar i sträck efter dådet. Som ordförande ville hon finnas på plats.
– Klubben fanns där som stöd, hjälp, ögon och öron. Vi fångade upp att alla fått information och krishantering. Vi fick faktiskt beröm från ledningen.
Skyddsombudet Rikard Lanzwall märker att också kunderna reagerar. Ett knivdåd på Ikea, symbolen för själva folkhemmet, skapar känslor.
– Märkligt hur allt kan slås om till det sämre så snabbt, och likaså tillbaka till det bättre. En som jobbade i kassan fick frågan från en kund ”vill du ha en styrkekram”? De visar en fantastisk sympati.
Det finns fortfarande möjlighet att få hjälp av psykolog. Anställda som befann sig nära händelsen har fått speciell krishjälp. Alla köksknivar har tillfälligt tagits ur sortimentet. Fackklubben har funderingar på om det vore bra att förvara dem i låsta skåp eller på varuutlämningen.
Facket imponeras över hur Ikea agerat. Snabbt, proffsigt, med de anställda i fokus. Om någon sjukanmäler sig ska det fortfarande följas upp. Är det relaterat till händelsen?
– Jag är jätteimponerad och stolt över hur det skötts, säger Lena Axén Söderberg.
Handelsnytt har försökt nå varuhuschefen, som avböjer medverkan.