Ojämn fördelning av kvinnliga chefer
Hur lätt är det att göra karriär som kvinna i handeln? Det beror på vilket område du väljer. Kläder – ja. Elektronik – nej. Livsmedel – sisådär.
Du är kvinna, har jobbat ett tag och vill vara med och påverka. Du vill helt enkelt bli chef. Grattis om du vill jobba inom sko- och klädbranschen. Här är majoriteten av cheferna kvinnor. Inte lika lätt inom dagligvaruhandeln. Minst andel kvinnliga chefer har hemelektronikbranschen.
Handelsnytt har kontaktat 26 av de största arbetsgivarna inom bygg-, elektronik-, sport-, sko- och klädbranschen. Endast två har inte svarat. Tillsammans med tidningen Markets tidigare koll över dagligvaruhandeln (se nedan) kan man få en fingervisning om hur många chefer i handel som är kvinnor. Resultatet är att skobranschen har flest kvinnliga chefer följt av klädbranschen. I tur och ordning kommer sedan sport-, dagligvaruhandeln och byggbranschen. Sist kommer elektronikbranschen där 16 procent av cheferna är kvinnor.
Arbetsgivarna säger själva att det kan bero på att de rekryterar från golvet. Det jobbar fler kvinnor inom sko- och klädbranschen än inom hemelektronik och så vidare. På Kjell och Company är ambitionen att sju av tio tjänster ska tillsättas internt.
– Att vi har färre kvinnor som är butikschefer än män hänger mest sannolikt ihop med vår förkärlek till att internrekrytera chefer, säger personalchefen Bosse Andersson som själv började som säljare.
Han betonar också att det är en människa de anställer, inte ett kön. Därför ska de inte ens fundera över personens kön vid rekrytering. Andra som Elgiganten har tvärtom uppmuntrat fokusering på kön vid ledarrekrytering. Men det har inte hjälpt. Trots att 30 procent av de anställda är kvinnor är bara 8 procent av varuhuscheferna kvinnor. Nu ska en femårsplan med en fast budget ändra detta.
– Min uppfattning är att det finns större skillnader mellan olika människor än mellan kvinnor och män när det kommer till ledaregenskaper. Första steget blir därför att undersöka varför det är så här – att kvinnor inte blir chefer i lika hög utsträckning som män. Det är systematiskt. Det är inte ok, säger Anna Lundwall, HR-chef på Elgiganten.
Dagligvaruhandeln har många kvinnliga medarbetare trots det har de nästan lika dåliga siffror som hemelektronik- och byggbranschen. Här är 27 procent av cheferna kvinnor. På Ica är endast 18 procent av handlarna kvinnor. Därför sattes nyligen ett mål om att hälften av alla nyrekryterade handlare ska vara kvinnor 2020.
– Genom att sätta upp ett mål skickar vi signaler om att det här är viktigt och vi kan följa upp det. Vi har jobbat på att få fler kvinnliga handlare länge men inte lyckats. 18 procent är väldigt lågt, säger Fredrik Hägglund, vd på Ica-handlarnas Förbund.
Han tror att den låga andelen hör ihop med gamla könsroller.
– Det kan ha att göra med att det är svårt att vara egen företagare – en handlare äger ju butiken till skillnad från en butikschef – när man får barn och kvinnor har i större utsträckning tagit ansvaret för hem och barn.
Är det viktigt med kvinnliga ledare?
– Vi ska spegla våra kunder, vår personal och samhället. Vi behöver dynamiken. Det är utvecklande för företaget.
Fakta
Så gjorde vi:
26 stora företag inom handeln och olika områden inom handeln fick svara på frågor rörande andel män och kvinnor på ledande positioner i företaget. Vi frågade hur många butikschefer de har totalt samt hur många av dem som är kvinnor och hur många som är män. Företagen fick även svara på hur de rekryterar chefer och hur de ser på könsfördelningen.
Företagen som svarade var: Din sko, Skopunkten, Nilson Shoes, Jerns, Radical Sports, franchisebaserade Ecco (som alla ingår i Nilson Group), Indiska, Lindex, Gina Tricot, H&M, KappAhl, Dressman, XXL, Stadium, K-Rauta, Bauhaus, Clas Ohlson, Kjell och Company, Media Markt, Siba, Elgiganten, Ur och Penn, Kicks, Akademibokhandeln, Glitter och Ikea. Två svarade inte, H&M och Glitter. H&M redovisar sina siffror i procent i senaste årsredovisningen, 2014. 72 procent av alla med ansvarsposition är kvinnor. Gina Tricot svarade för hela Norden och hann inte ge information separat för Sverige, därför har de tagits bort. Men för Norden följer de klädbranschen med att majoriteten av butikscheferna är kvinnor.
Från Tidningen Markets undersökning (nr 11-12/2015) har siffror från Axfood (Netto, Hemköp och Willys), Ica, City Gross, Coop, Lidl, Netto använts.
Fakta
Så är chefsfördelnignen kvinnor / män
Skor 98% kvinnor 2% män
(Din sko, Skopunkten, Nilson Shoes, Jerns, Radical Sports, franchisebaserade Ecco som alla ingår i Nilson Group)
Kläder 86% kvinnor 14% män
(Indiska, Lindex, KappAhl, Dressman)
Sport 43% kvinnor 14% män
(XXL, Stadium)
43 procent av varuhuscheferna/butikscheferna är kvinnor. 74 av 173.
Dagligvaror 27% kvinnor 57% män
(Netto – 56% kvinnor, Willys Hemma 50% (Axfood totalt 25% kvinnor), Lidl – 45% kvinnor, Coop – 31% kvinnor, Ica 18% kvinnor).
Bygg 21% kvinnor, 79% män
(K-Rauta, Bauhaus)
Hemelektronik 16% kvinnor 84% män
(Clas Ohlson, Kjell & Company, Media Markt, Siba, Elgiganten)
Glitter 100% kvinnor 0% män
Ur & Penn 97% kvinnor 3% män
Kicks 96% kvinnor 4% män
Akademibokhandeln
och Bokus 71% kvinnor, 29% män
Ikea 57% kvinnor 43% män
Könsfördelningen i handeln
55 procent av dem som jobbar inom detalj-och partihandeln är kvinnor och 45 procent är män. Inom enbart detaljhandeln dagligvaror är 68 procent kvinnor och 32 procent är män. Inom detaljhandeln fackhandel är 62 procent kvinnor och 38 procent är män. 49 procent av butikscheferna inom detaljhandeln är kvinnor och 51 procent är män. Inom partihandeln är 21 procent av cheferna kvinnor och 79 procent är män. Källa SCB.