Spontana aktioner för att samla pengar till flyktingar pågår överallt. På en Hemköp-butik i Hässelby utanför Stockholm bestämde sig de anställda för att jobba gratis en lördag, skänka sina löner till flyktinghjälp. Handlaren bidrog med lika mycket. Och aldrig har det varit så personaltätt i butiken som då!
När Handels hade sin vanliga uppsökarvecka i början av september var det några värvare i Stockholm som bestämde att de skulle skänka 50 kronor var per värvad medlem till flyktinghjälp. Vips hängde andra Handelsavdelningar på runt om i landet.

Och när tåg och bussar med flyktingar kommer till centralstationen i Stockholm väntar mängder av människor där, vanliga människor, som hoppas kunna hjälpa till.
Visst är det så man själv skulle vilja bli mottagen, om man fattat det svåra beslutet att lämna allt och fly till ett annat land – utan att veta hur man blir mottagen, var man hamnar, hur man ska kunna försörja sig och sin familj.
När man är utsatt och i underläge är det extra viktigt att bli behandlad med respekt av omgivningen. Det gäller även människor med olika funktionsnedsättningar, som ofta har svårt att hävda sig på arbetsmarknaden och få en vettig daglig sysselsättning.

Byggvaruhuset Fredells i Stockholm är värt allt beröm för sitt sätt att ta emot människor med funktionsnedsättningar. Genom att satsa på tillgångar och starka sidor istället för att fastna vid hinder har företaget hittat ett vinnande koncept. Företaget har genom åren tagit emot och anställt personer som annars kanske skulle haft svårt att få jobb. Och jobben de gör är riktiga viktiga jobb. Läs det fina reportaget därifrån i senaste numret av Handelsnytt, som kommer i brevlådan i dagarna!

En annan intressant artikel i detta nummer handlar om hur det är för butiksanställda att hantera allt mer krävande kunder. Företagen/arbetsgivarna måste inse att detta kan vara ett arbetsmiljöproblem för de anställda, sånt som gör att man överger branschen till och med. Arbetsmiljö i butikerna handlar inte bara om hur man lyfter eller hur man skyddar sig mot rån. Det behövs även utbildning och rutiner för hantering av sura och jobbiga kunder, som tycker att de har rätt i alla lägen, även om det inte finns fog för det.