Kunder trängs med journalister och personal inne på den anrika bokhandeln Hedengrens vid Sturegallerian i centrala Stockholm. Via en liten radio som placerats bakom kassan har personerna i rummet precis fått reda på att nobelpriset i litteratur 2015 tilldelats den vitryske författaren och journalisten Svetlana Aleksijevitj.
 – Det trodde jag inte. Hon var väldigt favorittippad och de brukar oftast inte gå hela vägen, berättar Richard Sköld, medarbetare på Hedengrens sedan 1994.
 
Sista exemplaret av Aleksijevitj rök bara minuterna efter att priset tillkännagavs. Nu dröjer det upp till en vecka innan man får in nya titlar.
– Vi brukar alltid förbereda oss genom att kolla upp favoriterna och lägga fram de böcker som vi har hemma. Vi hade några pocketar som såldes redan på förmiddagen. Försäljningsmässigt tror jag på Svetlana Aleksijevitj. Hon kommer att passa våra kunder, säger Richard Sköld.
 
Uppståndelsen kring nobelpriset är inte alls oviktig för Hedengrens. Bokhandeln, som har funnits på Stureplan sedan 1897, har de senaste åren brottats med ekonomiska problem. Så sent som i våras varnade man för konkurs.
 
Men genom ett upprop i medierna, och en Facebookgrupp med över 3000 aktiva medlemmar, lyckades man få kunderna att återvända till butiken. Under sommaren fördubblade Hedengrens sin omsättning, en trend som hållit i sig under hösten.
 – Det ser ljust ut just nu. Men som alltid så vet man inte. Det är fortfarande en väldigt hård konkurrens inom branschen. För oss inom personalen har det än så länge inte betytt några nedskärningar eller så, det är mer det känslomässiga som har varit jobbigt, säger Richard Sköld och fortsätter:
 – Supporten från alla kunder har hur som helst varit otrolig, jag hade aldrig kunnat drömma om ett sådant stöd.