Ökad e-handel kräver nya paketlösningar
Automatiska paketstationer och fler postombud ska förbättra pakethanteringen i butiker. E-handeln ökar och den gångna julhandeln var en tuff utmaning i många butiker.
På Coop Extra i Eskilstuna var paketmängden i december minst tre gånger större än en vanlig månad, berättar Susanne Larsson, postansvarig.
– Vi fick ofta ropa på förstärkning till utlämningen. Alla paket fick inte plats i postrummet samtidigt, utan man fick plocka över från lagret allteftersom kunderna hämtade ut. I framtiden behövs fler postombud i stan, säger Susanne Larsson.
Den växande e-handeln medför att antalet utlämnade paket ökar med cirka 15 procent per år. Postnord planerar att öppna flera hundra nya utlämningsställen de närmaste åren. Företaget bedriver också forskning med målet att på sikt införa automatiserad paketutlämning.
Detta har redan införts i 40 Willysbutiker som lämnar ut paket via DHL Express. Det nya systemet består av paketstationer där kunder kan hämta paket utan inblandning av butikspersonalen. När ett paket placeras i en box på paketstationen får mottagaren ett sms med en pinkod. Kunden får då gå till butiken och hämta ut paketet med hjälp av koden. Personal från DHL sköter påfyllning av boxarna.
– Det påverkar inte arbetet för oss som jobbar i butiken, mer än att vi ibland får visa kunderna var skåpet med paketboxarna står, säger Martin Ferm, klubbordförande på Willys Hälla i Västerås.
Hans arbetsplats är en av tio butiker som haft paketstationerna på försök under drygt ett halvår. I december inleddes en utbyggnad och nu finns systemet i drygt 40 butiker. I framtiden kan det bli ännu fler.
I butiker som tidigare skött pakethantering åt DHL manuellt innebär det en liten minskning av arbetsuppgifterna för butiksanställda. Willys kommunikationschef Johanna Eurén säger dock att bemanningen i butikerna inte har påverkats.