– Det ska bli jätteroligt. Det är en möjlighet, men hur det kommer påverka oss anställda vet vi inte i dagsläget, säger Jessica Andersson, på Hemköp Stäket i Stockholm, en av de butiker som ingår i e-handelssatsningen.

Anledningen till att Axfood, där Willys och Hemköp ingår, satsar på matkassar är för att deras kunder frågat efter det.
– E-handel ligger också i framtiden, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Sedan i våras har 300 Axfood-anställda kunnat köpa matvaror, i lösplock, på nätet och sedan välja om de vill ha kassen med maten hemskickad eller om de vill hämta den i butik. Det testet håller nu på att utvärderas. Senast i juni-månad ska dock livsmedelsjätten börja sälja matkassar mot kund.

Förutom butiksanställda på Hemköp Stäket kommer anställda på tre Willys-butiker plocka ihop de matkassar som nätkunderna beställer. På Willys Kungsbacka i Göteborg vet man inte heller så mycket mer än att satsningen ska dra i gång under senvåren. Men en tjänst till kommer det att bli. Fast på hur många timmar vet inte butikschef Daniel Hertze än.
– Det är ju svårt att säga innan vi dragit igång. Men att Willys satsar på e-handel är mycket bra. Det är framtiden, säger han.

Om de färdigplockade matkassarna ska hämtas i butik eller om man ska erbjuda hemleverans är ännu inte bestämt.
– Det beror lite på vad utvärderingen av testet visar. Men det är också en kostnadsfråga. Transporten är det dyraste momentet i mat på nätet, säger Claes Salomonsson.

När Handelsnytt granskade matkassebranschen visade det sig att det fanns en rad olika kollektivavtal – och därmed olika arbetsvillkor för de anställda.  Axfood kommer inte tillämpa avtalet för nätförsäljning, e-handelsavtalet,för sin e-handelssatsning.
– Det är personalen i de utvalda butikerna som ska plocka varorna. De omfattas av detaljhandelsavtalet, förklarar Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Fakta

Fakta

Fyra butiker i Stockholm och Göteborg börjar med e-handel

De fyra butiker där matkassarna ska plockas ligger i Stockholm och Göteborg. Det är Willys i Länna, Rissne och Kungsbacka samt Hemköp i Stäket.

50 miljoner har investerats i testet med matförsäljning på nätet. Axfood räknar med att verksamheten ska bli lönsam om tre till fem år.