Mörka moln över modehandeln
Julisiffrorna från Svensk Handel Stil är ingen vacker syn för arbetsgivarna. Men det är inte det som oroar, utan svaga siffror under längre tid. Det kan leda till färre arbetstimmar för anställda och stora modeföretag som slås ut.
Klädhandeln minskar med 7,3 procent jämfört med samma månad förra året enligt Stilindex från Svensk Handel. Skohandeln minskade med 9,5 procent. Men det oroar inte Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil.
– Försäljningen i juli förra året var extremt bra så jag visste att det skulle vara svårt att komma upp i dessa nivåer. Det här är snarare en naturlig nedgång till en mer normal nivå, säger han.
Anledningen till att juli blev så bra förra året tror han beror på att vårmånaderna då var ganska dåliga. Därför är han också ganska säker på att årets augustisiffror kommer att landa på plus jämfört med förra året.
– Augusti förra året var skitdålig, så jag skulle bli ytterst förvånad om försäljningen inte ökar nu i jämförelse.
De siffror som däremot oroar Mikael Sandström är sko- och modehandelns svaga siffror under en längre period. Hittills i år, januari-juli, har klädförsäljningen ökat med bara 0,4 procent och skoförsäljningen minskat med 0,1 procent.
– Jag tror att det beror på ett förändrat konsumtionsmönster. Folk prioriterar annat än mode. De använder pengarna till att käka mer ute, dricka kaffe latte, resa mer och renovera sina hus.
I förlängningen hotar konkurser av modeföretag som inte klarar konkurrensen.
– Jag tror att det måste till utslagningar snart på samma sätt som skett i elektronikhandeln. Men vem som kastar in handduken återstår att se. Det kan komma timneddragningar för de anställda när lönerna ökar och omsättningen minskar, säger han.