Så många ringde Handels hjälptelefon i sommar
Villkor för jordgubbsförsäljare, varma butiker och schemastrul. Kring det kretsade frågorna som kom in till fackets hjälptelefon Handels direkt i sommar. Strax över 16 000 samtal hanterades under juni, juli och augusti.
– Det är som vanligt mycket problem med jordgubbsförsäljarna. Man får inte ordentligt med rast och ibland inte ens betalt. Annars ser vi en generell ökning vad gäller arbetsmiljöfrågor, alltifrån att det varit för varmt, till schemaproblem och konflikter mellan arbetstagare och chefer, säger Claes Larsson, chef för Handels Direkt.
Totalt sett har något färre samtal kommit in till hjälptelefonen juni-augusti i år, 16 241 jämfört med 16 367 samma period 2015. Enligt Claes Larsson kan det förklaras med att man i sommar kortade öppettiderna med två timmar per dag.
Men det kan finnas fler förklaringar, till exempel att unga i högre utsträckning väljer att vända sig till LO:s hjälptelefon.
– De ringer i sin tur oss och använder våra svar som referens på frågorna de får, det gången ser vi en ökning av. Men det är också fler som mejlar frågor, säger Claes Larsson.
Fakta: Sommaren på Handels Direkt
Så här många samtal hanterades under sommaren:
Juni: 5771
Juli: 4476
Augusti: 5994
Hittills i år har 50 712 personer ringt till Handels Direkt för facklig rådgivning.
LO har en egen hjälptelefon som riktar sig till unga sommarjobbare. Den har funnits sedan början på 90-talet.